چرا تشکیل یک دولت مستقل در لبنان با چالش‌ مواجه شده است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
فرانسه و آمریکا سعی می‌کنند از بحران اقتصادی ایجاد شده در لبنان برای تحقق اهداف استعماری و سلطه‌جویانه خود بهره‌ بجویند. این کشورها با ایجاد دوگانگی در میان مقامات لبنانی می‌کوشند تا مانع تشکیل هرگونه‌ دولت متحد و مستقلی در کشور لبنان شوند.
 

دخالت‌های کشورهای غربی و سلطه جو و ایادی منطقه‌ای آنها ]عربستان سعودی[ در مسائل داخلی لبنان منجر به افزایش بحران‌ها و تعمیق چالش‌هایی شده که اکنون در عرصه سیاست داخلی این کشور دیده می‌شود، از این نظر می‌توان گفت لبنان در حال حاضر درگیر یک بحران سیاسی عمیق شده که عامل اصلی آن دخالت‌ کشورهای غربی است.

رفتار سلطه‌جویانه کشورهای غربی از جمله فرانسه و دخالت‌های همیشگی آمریکا در سیاست‌های داخلی لبنان سابقه تاریخی دارد، این رفتار خصمانه از سوی فرانسه به عنوان یک استعمارگر قدیمی و امریکا به عنوان یک کشور مداخله جو در سال‌های گذشته نیز نشان‌ دهنده اهداف این کشورها برای ایجاد چالش و نه حل‌وفصل مشکلات کشوری نظیر لبنان بوده است. بنابراین می‌توان با بازخوانی تاریخ لبنان و دخالت‌های کشورهای بیگانه دلایل ایجاد مشکلات و عدم رفع آنان را تلاش بی دریغ کشورهای فوق الذکر برای برهم زدن نظم و انضباط سیاسی در لبنان دانست.  

کشورهای غربی بخصوص فرانسه و آمریکا سعی می‌کنند از این وضعیت بحران اقتصادی ایجاد شده در لبنان برای تحقق اهداف استعماری و سلطه‌جویانه خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. این کشورها با ایجاد دوگانگی و تنش‌های مختلف در میان مقامات و مسئولین لبنانی به دنبال یارکشی به نفع خود هستند تا مانع ایجاد و تشکیل هرگونه‌ دولت متحد و مستقلی در کشور لبنان شوند، این سطح از دخالت کشورهای بیگانه نه تنها به رفع مشکلات شدید اقتصادی ایجاد شده در لبنان کمکی نخواهد کرد بلکه عامل تشدید آن نیز خواهد بود، در مقابل این اقدامات مردم لبنان بایستی با هرگونه دیدگاه سیاسی بکوشند تا دولتی مستقل از بیگانگان و مسئولانی قابل اعتماد را برای سامان بخشی به اوضاع کشور خود برگزینند.

به هر حال پر واضح است که همه مجموعه‌های موثر در لبنان می‌توانند بدون دخالت‌های خارجی و کشورهای غربی، این کشور را از شرایط فعلی خارج کنند، اما به دلیل توطئه افکنی‌های غربی‌ها تمام کسانی که کاندید نخست وزیری می‌شوند بویژه آقای سعد حریری با توجه به وابستگی‌هایی که وی به سعودی‌ها و غربی‌ها دارد ایجاد یک دولت مستقل را عملا غیرممکن خواهد کرد، چرا که کشورهای غربی علاقه‌ای به تشکیل یک کابینه قدرتمند، متکثر از همه گروه‌های سیاسی و مردمی در کشور لبنان ندارند. بنابراین نمی‌توان در برهه کنونی و با وجود دخالت‌های گسترده خارجی‌ها در لبنان شاهد تشکیل یک دولت منسجم و مردمی باشیم.  

از سوی دیگر زمانی که دیگر جناح‌های ذی‌نفوذ در پارلامان لبنان شاهد تک‌روی فردی مثل آقای حریری هستند این موضوع را بر نمی‌تابند چرا که در نهایت صلاحیت دولت بایستی در پارلمان باید مورد تایید قرار بگیرد، هنگامی که نیمی از پارلمان متعلق به جناح اصلی چهارده مارس و نیم دیگر متعلق به جناح هشت مارس است قطعا دولت جدید باید مورد توافق دو گروه تاثیرگذار سیاسی در لبنان باشد.

بی‌تردید در نوع نگاهی که به اصلاح ساختاری در لبنان وجود دارد شاهد اختلافات عمیقی هستیم. با گذشت چندین ماه از پیشنهاد آقای سعد حریری به عنوان کاندیدای نخست وزیری، به دلیل چالش‌های اشاره شده وی همچنان قادر به تشکیل کابینه‌ای نشده که مورد توافق رئیس جمهور لبنان باشد بنابراین این موضوع مسائل و چالش‌هایی که در لبنان باید توسط دولت حل‌وفصل شود را تحت تاثیر قرار داده است.

بحران‌ها، فشارها و دخالت‌های دائمی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها و چشم داشت عربستان و عناصر این کشور به ظرفیت‌های کشور لبنان موانع جدی را پیش روی تشکیل یک دولت واحد و منسجم در لبنان ایجاد کرده که عمدتا به بغرنج شدن وضعیت در لبنان دامن زده است. قطعا لبنانی‌ها راهی به جز ایجاد ائتلاف و یک تفاهم ملی که همه جناح‌های موثر براساس تقسیم‌بندی پارلمانی در دولت آینده سهم داشته باشند، ندارد از این رو تا این موضوع محقق نشود امکانی برای تشکیل هر دولتی در لبنان با اما و اگرها و تردیدهای بیشماری رو به رو خواهد بود.

 


منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟