ترافیک دیپلماسی پیش از مذاکرات صلح استانبول

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

دید و بازدید و رفت و برگشت‌های نمایندگان جناح‌های مختلف در آستانه مذاکرات صلح استانبول شدت گرفته‌است تا شاید پیش از برگزاری این نشست سرنوشت‌ساز برای آینده افغانستان در ماه جاری میلادی، تمام بازیگران اصلی بر سر آینده کشور توافق کنند. 

در تازه‌ترین مورد، امروز دیبورا لوینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، وارد قطر شد تا با نمایندگان گروه طالبان در دفتر سیاسی قطر و اعضای هیئت مذاکره‌‌کننده صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کند. سازمان ملل متحد می‌گوید قرار است خانم لوینز با مقام‌های ترکیه، قطر و آمریکا نیز درباره کاهش خشونت و تسریع روند صلح افغانستان مذاکره ‌کند.

نقش سازمان ملل متحد در برگزاری کنفرانس استانبول محوری است. انتظار می‌رود این نشست توافقنامه صلح افغانستان با طالبان را نهایی و نقشه راه سیاسی آینده کشور را ترسیم کند.

طرف‌ها تاکنون نتوانسته‌اند زمان برگزاری این نشست را نهایی کنند. تلاش آمریکا این است که نشست استانبول پیش از آغاز ماه رمضان تا ۱۲ آوریل برگزار شود. اما خواسته‌های جناح‌های اصلی متعدد است و زمان گردهمایی مشخص نشده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از سفر به قطر با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید:«دو طرف در این دیدار بر ضرورت روند جامع صلح که به قانون اساسی احترام بگذارد و حقوق تمام افغان‌ها را تامین کند، توافق کردند.»

دیروز نیز زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پس از سفر از ترکیه به قطر، با ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی آنها در دوحه دیدار کرد.

 

او می‌گوید: «دو طرف در این دیدار درباره اجرای کامل توافقنامه دوحه گفت‌وگو و بر تعهدشان به اجرای آن تاکید کردند. طالبان بر خروج نیروهای خارجی براساس ضرب‌الاجل تعیین شده تاکید کرد چراکه گام کلیدی برای حل مشکلات کشور خروج نیروها است.»

او می‌گوید: «آزادی زندانیان باقی مانده و حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه و دیگر مسائل مرتبط نیز مورد بحث قرار گرفت.»

از سوی دیگر، آقای خلیلزاد پیشتر از دوحه، در آنکارا با مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوعات نشست استانبول و توافق افغان‌ها برای آینده سیاسی‌شان از مسایل مهم مورد بحث در این دیدار بوده است.

توافق روی آتش‌بس و ایجاد دولت انتقالی صلح یا برگزاری انتخابات زودهنگام، موضوعات اصلی مذاکرات صلح برای پایان بخشیدن به جنگ طولانی در افغانستان در استانبول خواهد بود که به زودی با حضور نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان زیر نظر سازمان ملل متحد و به میزبانی ترکیه برگزار خواهد شد.

اما توافق روی این موضوعات آسان نخواهد بود و انتظار می‌رود بحث‌های پیچیده‌ای درباره آن صورت گیرد. چنین است که تلا‌ش‌های زیادی از سوی مقام‌‌های بین‌المللی در راستای نزدیکی نظریات و دیدگاه‌های جناح‌های ذی‌دخل در حال انجام است.

کشورهای منطقه نیز این روند را به دقت زیر نظر دارند و انتظار می‌رود در موفقیت نشست استانبول همکاری کنند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟