ابعاد پروژه «ذا لاین» سعودی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
10 ژانویه 2021 محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از راه‌اندازی پروژه «لاین»- The Line به عنوان شهر بدون خودرو و کربن در عربستان خبر داد. این پروژه 500 میلیارد دلاری بناست با تاکید بر مفهوم آینده‌نگری و نزدیک شدن این کشور نفتی به مقوله‌های محیط زیستی و انرژی‌های پایدار ساخته شود.

محل اجرای این پروژه که سال‌هاست مقامات سعودی از آن سخن می‌گویند در استان تبوک در شمال غربی عربستان و در سواحل دریای سرخ قرار دارد. ساخت این شهر در سه ماهه اول سال جاری میلادی و با بودجه مصوب از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی کلید خواهد خورد.

                                             شهر لاین درون ابرپروژه نئوم در شمال غرب عربستان

شهر لاین بخشی از ابرپروژه نئوم است که سال 2017 در قالب سند چشم انداز 2030 معرفی شد که هدف آن جذب سرمایه گذاری های خارجی، رونق گردشگری و رهایی از اعتیاد به نفت است. این شهر همچنین در نزدیکی اسرائیل، اردن، شبه جزیره سینا و دریای سرخ قرار دارد و در سند 2030 با عنوان اتصال سه قاره از آن یاد شده است.

در بیانیه پروژه نئوم درخصوص شهر لاین آمده: «این شهر از خدماتی مانند مدرسه، مراکز بهداشتی و فضاهای سبز و همچنین حمل و نقل عمومی پرسرعت برخوردار خواهد بود.» هوش مصنوعی نقشی اساسی در طراحی این شهر بازی می‌کند. این شهر همچنین با 100 درصد انرژی پاک اداره خواهد شد.» شهر لاین با مساحتی معادل 170 کیلومتر مربع که 95 درصد انرژی مصرفی آن تجدیدپذیر است، انتظار می رود تا سال 2030 یک میلیون جمعیت را در خود جای دهد.

این پروژه قرار است 380 هزار شغل ایجاد کرده و در عین حال پیش بینی شده تا سال 2030 بتواند 48 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی پادشاهی عربستان کمک کند.

                 این شهر به ساحل دریای سرخ متصل می شود و سمت دیگر آن به شهر نئوم متصل است

محمد بن سلمان در توصیف این شهر گفت: «در دوره‌های گذشته، شهرها به منظور محافظت از مردم در فضاهای باریک ساخته شده‌اند و پس از انقلاب صنعتی شهرهایی ساخته شده‌اند که دستگاه و ماشین و کارخانه را قبل از بشر قرار دهند». او با بیان اینکه نیازمند بازتعریف شهر به شهرهای آینده هستیم، گفت: «این انقلابی در شهرسازی است برای انسان‌ها، جایی که انسان‌ها در اولویت‌اند… چرا باید منابع طبیعی را برای توسعه قربانی کرد؟ و چرا سالانه 7 میلیون نفر به دلیل آلودگی می‌میرند؟ چرا باید سالانه یک میلیون انسان در تصادفات رانندگی جانشان را از دست بدهند؟ و چرا باید بپذیریم که سال‌ها از عمر یک انسان در مسیر و تردد به هدر رود؟»

نظمی النصر مدیرعامل پروژه NEOM نیز در جریان رونمایی از این پروژه گفت که لاین یک شاخه برای اقتصاد پادشاهی خواهد بود. در ماه اکتبر 2020 شرکت نیوم رسما اعلام کرد که مقر خود را از ریاض به تبوک در شمال غربی سعودی منتقل می‌کند و برای این کار مجوزهای لازم از هیات مدیره را کسب کرد. این اقدام می‌تواند روند کارها را همزمان با اوج گرفتن فعالیت‌های پروژه و آغاز زیرپروژه‌های متعدد در این منطقه تسریع کند.

لاین براساس روش نئوم در زمینه طراحی شهری برای قرن 21 روشن می‌سازد که در وهله اول تمرکز بر روی عابر پیاده است، به طوری که جوامع در اطراف افراد و با محوریت آنها ساخته می‌شوند، نه وسایل نقلیه و جاده‌های شلوغ. جوامعی با زیرساخت‌هایی که با محیط هماهنگ و سازگار هستند و یک فرد در طی 5 دقیقه پیاده‌روی می‌تواند کار خود را انجام دهد.

در عمل، لایه زیرساخت‌های هوشمند در پروژه لاین فضایی را ایجاد می‌کند که طبیعت با مردم هماهنگ باشد، تا اطمینان و آسایش بیشتری را برای مردم ایجاد کند، این در حالی است که تا پیش از این جاده‌های آسفالت شده برای اتومبیل‌ها طراحی شهرهای معاصر را شکل داده‌اند. این پروژه همه نیازها، مکان‌های حیاتی و مراکز جذاب را در فاصله کمی پیاده‌روی از هر نقطه در امتداد خط قرار می‌دهد، در همین حال، امکانات و خدمات، حمل و نقل عمومی پرسرعت، تدارکات و زیرساخت‌های دیجیتال – به‌طور یکپارچه ادغام می‌شوند، به طوری که معیشت تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟