حزب وکس: نمود دیرهنگام پوپولیسم راست افراطی در اسپانیا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

غیبت راست افراطی در اسپانیا قبل از دسامبر 2018 امری ظاهری بود که در واقع به مدت چهار دهه امری پنهان شده بود. بحران اقتصادی 2008، رسوایی های فساد، کاهش اعتماد سیاسی، جنبش های خشونت آمیز و متعاقب آن ظهور پودموس به عنوان یک نیروی سیاسی و افزایش پوپولیسم در سطح جهانی همه به گسیختگی حزب سوسیالیست و ایجاد فضای گفتمانی جدید برای ایجاد حزب راست افراطی ووکس کمک کرد. موفقیت پودموس در قرار دادن مردم در برابر “ساختار ” نقش مهمی در تأخیر ظهور راست افراطی بازی کرد.

در دوره فعلی، ووکس 52 کرسی (از 350 کرسی) پارلمان اسپانیا را به دست آورد. این امر با ابراز سخت ترین مواضع در مورد کاتالونیا و نیز مهاجرت بدست آمده است؛ و ووکس به گزینه ای تبدیل شده که اکنون نمایانگر 15٪ آراء این کشور است.

حزب راست افراطی ووکس در سال های اخیر روابطی را با گروهک منافقین هم برقرار کرده و به آن ها پول پرداخت کرده بود، امری که باعث رسوایی بزرگی برای آن ها شد. با این حال ارتباط این حزب یک نمونه استثنایی در میان احزاب راست افراطی محسوب شده و نشان از فرصت طلبی این گروهک التقاطی چپگرا (منافقین) برای نفوذ در مقامات کشورهای اروپایی دارد.

سخنگوی ووکس، در حال حاضر مسئول استراتژی گسترش حزب است. برخی از گفتمان های اخیر وی اشاره به خواسته آشکار رأی دهندگان چپ سنتی طبقه کارگر دارد: “ووکس می خواهد آن دسته از مردم اسپانیا که زودتر بیدار می شوند را نزدیک تر و متحد کند، “کارگران اسپانیا، مردم اسپانیایی که هر روز تلاش می کنند، افرادی که در مناطق صنعتی و تولیدی کار می کنند “. در این جمله، هدف او ایجاد نمونه های موفق کوچک در انتخابات عمومی نوامبر 2019 مانند کسب مقام دوم ووکس در فوئنلبرادا، یک منطقه کارگری است که بخشی از آن به عنوان “کمربند قرمز ” مادرید و به طور سنتی سنگر حزب سوسیالیستی نامیده می شد.

در حال حاضر، به دو دلیل پیروزی بر رای دهندگان سوسیالیست و کمونیست برای حزب چالش برانگیز است: براساس انتخابات اخیر، واضح است که درصد نسبتاً ثابتی از رای دهندگان معتقدند که حزب سوسیالیست یا پودموس بهترین گزینه متناسب با ارزش های آنها است و از منافع آنها دفاع می کند و برنامه اقتصادی ووکس نولیبرالی تر از پنج حزب ملی بزرگ است. با وجود این، نمونه های زیادی در سراسر اروپا وجود دارد که در آن راست گرایان افراطی خود را با ظاهری سوسیالیستی بخش قابل توجهی از طبقه کارگر رأی دهنده چپ را به خود اختصاص داده است. به عنوان مثال این امر در اتریش، هلند و فرانسه اتفاق افتاده است.

با توجه به مورد اخیر، ژان ماری لوپن هنگامی که از تضعیف شدید دولت فرانسه دفاع می کرد، در حالیکه امروز مارین لوپن از گفتمان حامی کارگر استفاده می کند و به حزب کارگران یقه آبی تبدیل شده است. در عمل، چنین سیاستمداران راست افراطی در واقعیت تمایل به حمایت از سیاست های طرفدار تجارت و ضد کارگری دارند، اما سیاست همیشه بیشتر از واقعیت به ادراک مربوط بوده است و در این مورد، وی در حال حاضر سیاستمدار فرانسوی است که با موفقیت بیشتر نظر کسانی را که نسبت به آینده اقتصادی – اجتماعی خود احساس عقب ماندگی یا ناامنی می کنند، جلب می کند.

برای ووکس دستیابی به این هدف، باید به وضوح نئولیبرال باشد و “رویکرد دولت رفاه ” را نشان دهد. این امر شامل گفتمان شکل دهنده “اسپانیا برای اسپانیایی ها ” است که در آن از وجود یک دولت رفاه قدرتمند برای مردم اسپانیایی الاصل دفاع می کند و مهاجران و مناطق خودمختار را به عنوان یک بار اضافی برای دولت و تهدیدی برای “هویت ملی ” نشان می دهد.

در حالیکه در حال حاضر، ووکس آشکارا از کاهش مالیات شرکت ها و درآمد، حذف مالیات بر ارث و خصوصی سازی حقوق بازنشستگی حمایت می کند، به منظور جلب نظر رای دهندگان چپ تر به طور سنتی، ناچار است از مالیات بالاتر ثروتمندان و از یک کشور قوی تر در مبارزه با نابرابری ها دفاع کند. همانطور که دونالد ترامپ هم این کار انجام داده است.

بحران اقتصادی و کووید 19 فرصت‌ها و چالش هایی برای حزب به همراه دارد. از یک طرف، این امر رای دهندگان را از درخواست به ظاهر ملی گرایانه ووکس در مورد بحران کاتالونیا منحرف کرده است و به احتمال زیاد باعث شده برخی از رای دهندگان به دنبال تعدیل و همکاری بیشتر باشند. از طرف دیگر، ووکس از طریق گفتمان های عمومی، مصاحبه های تلویزیونی و رسانه های اجتماعی در تلاش است تا با بسیج نیروهای مردمی علیه ائتلاف چپ فعلی حکومت که ادعا می کنند بدترین دولت اسپانیا در 80 سال گذشته است، موقعیت سیاسی خود را تقویت کند.

در اینجا، توجه به این نکته ضروری است که آخرین باری که ائتلاف چپ در قدرت بود (جبهه مردمی) به سال 1936 بازمی گردد، قبل از آنکه فرانکو و ملی گراها کودتای نظامی کنند و سه سال بعد چپ ها را در جنگ داخلی اسپانیا شکست دهند. سخنگوی ووکس، اخیراً اظهار داشت که “قبل از سقوط دولت مسئله اصلی زمان است.” او و دیگر اعضای حزب، اتحاد حزب سوسیالیست و پودموس را “غیر مسئولانه خواندند.

آنها توجه و تمرکز ویژه ای به معاون رئیس دولت و رهبر پودموس، یعنی پابلو ایگلسیاس کرده اند که آنها را با ژوزف استالین و نیکولاس مادورو مقایسه می کنند. یکی دیگر از اعضای برجسته ووکس، اخیراً ادعا کرد که “ایگلسیاس مسئول تمام اقدامات دولت و همچنین اقدامات اضطراری بهداشتی و اجتماعی است.” سانتیاگو آباسکال، رئیس ووکس، یک قدم فراتر رفت و گفت که ایگلسیاس “در تلاش برای ایجاد یک جنگ داخلی دیگر است.” همچنین ادعا کرده که دولت “اطلاعات واقعی ” مربوط به تعداد مرگ و میر ویروس کرونا را پنهان می کند و به این امید است تا مسئولیت شیوع بیشتر را به گردن شهروندان اسپانیا بیندازند. علاوه بر این، او نخست وزیر پدرو سانچز را به “قتل عام ” متهم کرده و پیشنهاد کرده است که “او را به زندان بیندازند.” این جمله، خاطره ای از تماس دونالد ترامپ برای بازداشت هیلاری کلینتون در طول مبارزات انتخاباتی 2016 را تداعی می کند

گفتمان های عمومی اخیر ووکس به طور فزاینده ای با تشویق به اعتراضات بالکنی و خیابانی با پرچم های اسپانیا ادعا می کنند که هدف آنها “پایان دادن به دو بیماری همه گیر کشنده است که باعث نابودی اسپانیا می شود: ویروس کرونا و دولت به ادعای آن ها مجرم.

نظرسنجی اکتبر 2020 مشهورترین مرکز نظرسنجی اسپانیا، حاکی از آن است که ووکس از ابتدای کووید 19 حمایت خود را تا حدودی از دست داده است. به نظر می رسد این عامل مربوط به دو عنصر اصلی باشد: بحران سلامت، برخی از رای دهندگان محافظه کار معتقدند که اکنون زمان همکاری بین راست اسپانیا و حزب سوسیالیست است. نظرسنجی ادعا می کند که اگر امروز یک انتخابات عمومی برگزار می شد، حمایت ووکس از 14،8٪ آرا ملی به 12.5٪ کاهش می یابد در حالیکه درصد آرای سیودادانوس از 6.9٪ به 8.8٪ افزایش می یابد. نوسانات آرا راست در حال حاضر تغییر شرایط را برجسته می کند. گفته می شود، با حدود 34000 مرگ فعلی از کرونا به طور بالقوه بدترین بحران اقتصادی از قرن گذشته در حال وقوع است و ووکس می تواند مجدد بازگردد. همچنین نظر سنجی اشاره می کنند که 57٪ از جمعیت اسپانیا معتقدند که دولت ائتلاف نمی تواند به طور موثر بحران را مدیریت کند.

 بعلاوه، کمیسیون اروپا اظهار داشت که اسپانیا یکی از کشورهای منطقه یورو است که از نظر اقتصادی بیشتر تحت تأثیر بحران قرار گرفته است. در سال 2020 انتظار می رود تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از 9 درصد کاهش یابد و بدهی عمومی آن از 98 درصد به 116 درصد تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری از 14 درصد به 19 درصد افزایش یابد (بالقوه بالاتر). اخیراً بانک اسپانیا پیشنهاد کرده است که رسیدگی به بحران فعلی نیاز به افزایش مالیات و حداقل 60 میلیارد یورو کاهش خدمات اجتماعی طی 10 سال آینده دارد.چنین اتفاقاتی همراه با مطالبات پیچیده منطقه ای در اسپانیا می تواند سرانجام به سقوط دولت فعلی منجر شود.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟