نگرانی ترکیه از توافق دفاعی یونان – اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همکاری دفاعی بین یونان و رژیم صهیونیستی، به معنی افزایش نفوذ اسرائیل در حوزه‌ای است که در چند سال گذشته، همواره برای ترکیه به مثابه اصلی ترین دغدغه امنیتی و نفوذ در قلمرو دریایی بوده است.
 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، امضای یک توافق نامه همکاری دفاعی بین یونان و رژیم صهیونیستی، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد.

رژیم صهیونیستی نشان داده که نگرش ویژه ای به کشور اروپایی یونان دارد و برای این کشور ورشکسته اقتصادی، نقشه ها دارد. در واقع، این چندمین بار است که صهیونیست ها، در یونان و در بیخ گوش ترکیه، دست به اقداماتی می زنند که به معنای واقعی کلمه، تهدیدگر منافع بلندمدت ترکیه به ویژه در حوزه مدیترانه شرقی است.

یکی از مهم ترین اقدامات نگران کننده رژیم صهیونیستی برای ترکیه در سال 2020 میلادی، این بود که دو شرکت عظیم وابسته به رژیم صهیونیستی، بخش غالب سهام صنایع دفاعی یونان را خریدند و با اعزام ده ها مهندس و تکنیسین خود به یونان، پروژه جدیدی از همکاری های دفاعی را کلید زدند. این در حالی است که یونان، سال به سال از ترکیه فاصله گرفته و بیش از شصت دُور مذاکره طولانی و نفس گیر، منجر به کاستن از اختلافات و تنش های عمیق آنکارا – آتن نشده است.

بزرگترین قرارداد همکاری نظامی بین یونان و اسرائیل

چندین روزنامه چاپ آنکارا از جمله ملیت، حریت، آکشام، قرار، ملی گازته، جمهوریت و صباح، امروز به بیان اهمیت امضای قرارداد همکاری دفاعی بین یونان و رژیم صهیونیستی اسرائیل پرداخته و آن را موضوع مهمی قلمداد کردند که می تواند امنیت ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد.

کشور ترکیه ,

در گزارش روزنامه جمهوریت به این اشاره شده که کل مبلغ قراداد دفاعی امضا شده بین یونان و اسرائیل 1.65 میلیارد دلار است که بالاترین مبلغ همکاری در حوزه صنایع دفاعی در تاریخ روابط یونان و رژیم صهیونیستی بوده است.

بر اساس قرارداد مزبور، صهیونیست ها در جنوب شبه جزیره مورا (Mora) یک فرودگاه بین المللی آموزش هوانوردی احداث می کنند. بر اساس این توافق، شرکت اسرائیلی Elbit Systems پس از احداث این فرودگاه، به مدت 22 سال، پایگاه نظامی واقع شده در شهر کالاماتا را نیز در اجاره خواهد داشت.

یکی از بندهای مهم توافق مزبور، این است که الگوی آموزشی موسوم به آکادمی پرواز که برای ارتش صهیونیستی طراحی شده، در فرودگاه مزبور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و 14 فروند هواپیمای آموزشی از نوع های M-346 و همچنین T-6 به کار گرفته خواهند شد.

صهیونیست ها در وطن آبی ترکیه

افزایش همکاری دفاعی – امنیتی بین آتن و صهیونیست ها در شرایطی صورت گرفته که افزایش قدرت در شرق مدیترانه بر اساس دکترین موسوم به «وطن آبی»، برای دولت ترکیه تبدیل به یک استراتژی حیاتی و سرنوشت ساز شده است.

به همین خاطر همکاری دفاعی بین یونان و رژیم صهیونیستی، به معنی افزایش نفوذ صهونیست ها در حوزه ای است که در چند سال گذشته، همواره برای ترکیه به مثابه اصلی ترین دغدغه امنیتی و نفوذ در قلمرو دریایی بوده است.

کشور ترکیه ,

موضوع مهم تلاش برای افزایش قدرت در شرق مدیترانه، از منظر منافع و مصالح ملی ترکیه، حوزه گسترده ای است که چندین فاکتور مهم را در بر می گیرد. برخی از مهم ترین این فاکتورها عبارتند از:

1.تلاش برای تثبیت ساختار سیاسی و دولت به رسمیت شناخته نشده «جمهوری ترک قبرس شمالی».

2.اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز شرق مدیترانه و تلاش برای کسب رضایت اسرائیل و دیگر اعضای مجمع گاز شرق مدیترانه به منظور ترانزیت گاز از حیفا و مناطق دیگر به ترکیه و اروپا.

3.قدرت نمایی دریایی و تلاش برای کسب امتیازات جدید از ناتو و شرکای اروپایی.

4.نظارت بیشتر بر روند مهاجرت و قاچاق انسان در دریای مدیترانه.

5.بها دادن به گذرگاه های دریایی به سوی آفریقا با تمرکز بر روی لیبی، تونس و مصر.

6.همکاری اطلاعاتی و دریایی با نیروی دریایی روسیه در سواحل سوریه.

سفر دندیاس به مصر

ترکیه در دو ماه گذشته تلاش کرده تا برای عادی سازی روابط خود با مصر، اقدامات جدی انجام دهد. ابراهیم کالن، همه کاره سیاست خارجی و امنیت ملی کاخ ریاست جمهوری ترکیه، مصر را قلب و مغز جهان عرب دانست، خلوصی آکار وزیر دفاع از اقدامات مصر در احترام گذاشتن به قلمرو قاره ای و دریایی ترکیه تقدیر کرد و  مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که به زودی هیاتی از دیپلمات های ترکیه عازم قاهره خواهد شد تا نقشه راه عادی سازی روابط، نهایی شود.

درست در چنین شرایطی است که نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان که نشان داد حتی در آنکارا و در حضور همتای ترک خود، از بیان اصلی ترین اختلافات کشورش با ترکیه ابایی ندارد، به قاهره سفر کرد و در دیدار با سامح شکری وزیر امور خارجه کابینه عبدالفتاح سیسی دیدار کرد. او همچنین با گروهی از دولت موقت وفاق ملی لیبی نیز دیدار کرده و قبلاً نیز در گفتگو با ژنرال خلیفه حفتر نشان داده که رقابت با ترکیه برای یونان یک موضوع مهم و حیاتی است.

کشور ترکیه ,

همزمانی معنی دار

امضای توافق دفاعی بین یونان و رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت گرفته که ترکیه خود را مهیا می کند تا در نشست آتی مجازی 1+5 قبرس، نزد سازمان ملل، یک بار دیگر از ایده تاسیس دولت مستقل جمهوری ترکی قبرس شمالی حمایت کند.

این در حالی است که هم یونان و هم دولت رسمی قبرس (عضو رسمی اتحادیه اروپا)، در دو سال اخیر، روابط خود را عمیق تر کرده و به منظور منزوی ساختن ترکیه و راه ندادن این کشور به مجمع گاز شرق مدیترانه، نه تنها از مصر و اردن، بلکه از همراهی سیاسی عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز بهره گرفتند! این در حالی است که اصولاً این دو کشور عربی حوزه خلیج فارس، ارتباطی با شرق مدیترانه ندارد اما یونان و اسرائیل، برای اعمال فشار بر ترکیه، ترجیح دادند آنان را نیز وارد بازی کنند.

رژیم صهیونیستی در اقدامات موذیانه خود در تقویت روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی با یونان و قبرس، نشان داده که در شرق مدیترانه، نه تنها برای اعمال فشار بر ترکیه، بلکه برای تاثیرگذاری بر معادلات قدرت و انرژی، اهداف و سیاست های بلندمدت دارد.

شواهد نشان می دهد که عادی سازی روابط آنکارا – قاهره، به تنهایی نمی تواند ضامن منافع ترکیه در شرق مدیترانه باشد و اگر دولت اردوغان، راهی برای رسیدن به توافقنه9ایی با یونان پیدا نکند، مهار اقدامات موذیانه صهیونیست ها در بیخ گوش ترکیه، روز به روز دشوارتر و پرهزینه تر خواهد شد.

 

 

منبع:https://www.tasnimnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟