اسرائیل در آستانه تنش

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل طبق رسم هر ساله خود ارزیابی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ خود از وضعیت امنیتی اسراییل را در قالب یک گزارش راهبردی منتشر کرده است.

این گزارش در هفت فصل مجزا که عبارتند از: فصل اول، سیستم بین­ المللی: رقابت ابرقدرت و دشواری­های عملکردی؛ فصل دوم، سیستم منطقه­ ای: کشمکش برای شکل­دهی به خاورمیانه؛ فصل سوم، ایران: سرپیچی و جسارت و چالش­های درونی؛ فصل چهارم، مناطق شمالی: به سوی یک نزاع گسترده؛ فصل پنجم، سیستم فلسطینی: تضعیف شده و نزدیک به تشدید؛ فصل ششم، جامعه اسرائیلی: چالش­ها در برابر انعطاف پذیری اجتماعی؛ فصل هفتم، محیط عملیاتی: قابلیت­ های جدید محور رادیکال شیعه تدوین شده، تلاش دارد تا چالش­ های امنیتی اسراییل را شناسایی کند و توصیه ­های لازم به مقامات سیاسی صهیونیست ارائه گردد.

از یک سو،آنچه در ارزیابی راهبردی ۲۰۲۰ اسرائیل قابل ذکر است اینکه نشان می دهد رویکرد اسراییل به مجموعه ­ای از چالش­ های عمده امنیت ملی شامل: تنش فزاینده با ایران در خصوص موضوع هسته­ای، تلاش آن برای تاسیس پایگاه نظامی در سوریه و دیگر نواحی، استقرار تجهیزات عملیاتی در برابر اسراییل؛ تلاش حزب الله برای دستیابی به توانایی­های حمله در مقیاس بزرگ؛ و اقدامات حماس برای کاهش فشار بر غزه و تأثیرگذاری بر پارامترهای توافق با اسرائیل است. از سوی دیگر، ترور هدفمند سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس ایران، توسط ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۲۰، ارزیابی بیشتری را در مورد پتانسیل این درگیری­ها افزایش می­دهد. این رویداد زمینه جدیدی را ایجاد کرده و می­تواند به یک نقطه عطف استراتژیک تبدیل شود. اینها و چالش های دیگر در برابر بحران سیاسی مداوم در اسرائیل و رقابت استراتژیک بین قدرت­های جهانی در حال آشکار شدن است که به نوبه خود مشکلات عملکردی در سیستم بین ­المللی ایجاد می­ کند.

نتیجه گیری ناگفته از این تحولات، نیاز اسرائیل را برای تدوین یک استراتژی جدید بیشتر می­ کند. بنابراین، آنچه در این گزارش مفصل برای سیاست­گذاران اسرائیلی توصیه شد اینکه پس از چندین سال بهبود در وضعیت استراتژیک اسرائیل، “پنجره فرصت” استراتژیک، که به اندازه کافی استفاده نشده است، به نظر می­ رسد در حال بسته شدن است. تهدیدهای رو به رشد نیازمند بازنگری در مفهوم امنیتی اسرائیل، سیاست دفاعی، تخصیص منابع و استراتژی­های به روز است. دو راهکار ممکن برای استراتژی اسرائیل وجود دارد: یکی احتیاط و ثبات است – تأکید بر گفت و گو، تنظیمات و کنار آمدن با تهدیدهای موجود و در حال توسعه، برای خنثی کردن آنها تا تحقق نیافته باشند. مورد دوم پیشدستانه و پیشگیرانه-هجومی است و تهدیدات را برطرف و از بین می ­برد اما می­تواند به جنگ در عرصه­ های مختلف منجر شود.

اسرائیل در آستانه تنش

 

منبع:https://www.cmess.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟