میزبانی ریاض از G20 زیر سایه کرونا و تحریم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
جدی تر شدن کرونا و اعمال مقررات سفت و سخت بهداشتی کم بود، حالا تحریم هم سایه خود را بر روی میزبانی ریاض از نشست گروه 20 افکنده است.

نشستی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به آن امیدها بسته بود تا هم بتواند از زیر بار فشار افکار عمومی رهایی یابد و هم حضور موفق خود در این اجلاس جهانی را به پشتوانه ای داخلی برای تحکیم قدرت و هموار کردن مسیر پادشاهی تبدیل کند.

حضور ولیعهد سعودی در نشست جی 20 در اوساکای ژاپن زیر سایه قتل جمال خاشقجی

عربستان اولین کشور عربی است که پانزدهمین اجلاس جی 20 را میزبانی می‌کند. سال 2019 ژاپن میزبان این نشست مهم بین المللی بود. میزبانی از این اجلاس می‌تواند چهره عربستان و محمد بن سلمان را که پس از قتل خاشقچی لکه دار شده است، تاحدودی تلطیف کند، چرا که ولیعهد سعودی برای میزبانی این اجلاس برنامه ریزی وسیعی را تدارک دیده بود، اما شیوع کووید 19 این امیدها را تضعیف کرده و نه تنها برگزاری اجلاس بصورت حضوری را غیرممکن کرده، بلکه سایه تحریم ها را بر سر حضور پررنگ مقامات اقتصادهای بزرگ و پیشرو دنیا را هم به شکل ویدئوکنفرانس تحت شعاع قرار داده است.

گروه بیست از 19 کشور جهان از جمله آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه و ایالات متحده و همچنین اتحادیه اروپا تشکیل شده است. این بیست عضو، دو سوم اقتصاد جهان و85 درصد تولید ناخالص اقتصادجهان  را دارا هستند. در عین حال سه چهارم تجارت جهان در کنترل آنها قرار دارد. وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه ۲۰ سالی یکبار تشکیل جلسه می‌دهند و تصمیمات این گروه به عنوان یک نهاد غیر رسمی در بیانیه‌ای پایانی که جنبه الزام آور و حقوقی ندارد منتشر می‌شود. باتوجه به عضویت برخی سازمانهای مهم مانند صندوق بین المللی و سازمان تجارت جهانی، اجلاس‌های جی 20 بر رویه های مهم سیاسی و اقتصادی و مدیریت بحرانهای مالی جهانی تأثیرگذار است.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟