چگونگی عادی‌سازی روابط ایران و عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
انتخاب نخست‌وزیر در عراق نیز منوط به تأیید ایران است. کنترل وزارت کشور به تیپ بدر تعلق دارد که بیشتر وابسته به ایران است.

آندره لی پیک: کارشناس ارشد غیرمقیم شورای آتلانتیک

آندره لی پیک معتقد است که قبل از سال 2016 م بهترین ابزار برای حاکمیت عراق «محدودسازی منابع مالی گروه‌های شبه‌نظامی» به دلیل خارج بودن آن‌ها از قانون بود؛ اما افزایش مداوم بودجه برای حشدالشعبی به همراه گروه‌های شبه‌نظامی عضو، همراه با مصونیت گروه‌های همسو با ایران در عراق و کنترل نهادی فزاینده آن‌ها بر کشور در مکان‌هایی مانند فرودگاه این مسئله را به یک مشکل بزرگ تبدیل کرد. هدف واقع‌بینانه ایالات‌متحده باید توقف قاچاق موشک‌های بین‌المللی به این کشور باشد؛ اما برای عراق این است که حشدالشعبی تابع وزارت دفاع و ارتش باشد.

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله:

  • بسیار تمسخرآمیز است که کشوری به بزرگی عراق با انرژی غنی اینقدر به انرژی گران‌قیمت ایران وابسته باشد. از سال 2018 عراق نسبت به سال گذشته در اوج تقاضا به دلیل رشد جمعیت با کسری 10 هزار مگاوات روبرو بود و این هم شکاف را بیشتر کرد. دولت نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی درواقع یک کار مؤثر در افزایش تولید برق در حدود 1500 تا 2000 مگاوات انجام داد، اما این شکاف همچنان پایدار است؛ بنابراین عراق باید بتواند در مورد پروژه‌های انرژی خود بدون تهدید به‌اجبار فیزیکی یا تهدید از سوی ایران تصمیم‌گیری کند.
  • انتخاب نخست‌وزیر در عراق نیز منوط به تأیید ایران است. کنترل وزارت کشور به تیپ بدر تعلق دارد که بیشتر وابسته به ایران است. حشدالشعبی تحت سلطه عناصر تحت حمایت ایران است که تا به امروز جلوی اصلاحات نهادی در عراق را گرفته‌اند. موضوعی که در این سه حوزه – امنیت، انرژی و سیاست – جریان دارد، حکمرانی ناقص است. آنچه اما ما باید آرزو کنیم نوع صحیح از نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک – باشد نه مردان نقاب ناشناس در شب با اسلحه.

    نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است تا زمانی که ایالات‌متحده آمریکا علیه نفوذ ایران در خاورمیانه توازن برقرار نکند؛ درگیری کم شدت بین این دو کشور ادامه دارد. فقط سه مسئله می‌تواند جلوی این اقدام را بگیرد:

    • سرنگونی رژیم ایران به سبک شوروی و قطع حمایت از تمام گروه‌های نیابتی و ادغام در منطقه با هویت جدید
    • توازن بخشی مسئولیت بین شرکای ایالات‌متحده برای مقابله با چالش‌های مشترک
    • توافق دیپلماتیک بین ایالات‌متحده و ایران در مورد نفوذ منطقه‌ای.

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟