آیا تنش‌ها در قدس اشغالی به انتفاضه منتهی خواهد شد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 درگیری‌های اخیر امر جدیدی است که می تواند احساسات فلسطینی ها را بیش از پیش جریحه دار و تحریک نماید. از همین رو قابل تصور است که در روزهای آتی، شاهد آغاز دور جدیدی از انتفاضه مردمی فلسطین در سرزمین‌های اشغالی باشیم.

این بحث قدیمی است که همیشه در فلسطین وجود داشته است بر این مبنا که برخی از یهودی ها خواهان این هستند که مسجد الاقصی را تخریب کنند و باور دارند معبد سلیمان زیر مسجد قرار دارد. حفاری هایی را زیر مسجد بصورت مورب شروع کردند و به صورت مداوم مزاحم مسلمانان می شوند و اجازه نمی دهند عبادات در مسجد داشته باشند. برای این که به هر ترفندی شده مسلمانان را از مسجد الاقصی دور کنند تا روزی برسد در مسجد نمازگزاری نباشد و بتوانند آن را تخریب کنند و اگر به یاد داشته باشید اولین انتفاضه فلسطینی ها هم زمانی اتفاق افتاد که شارون آنجا را بست و انتفاضه الاقصی شروع شد و بعدها هم دیدیم شارون چطور به درک واصل شد. الان هم یکسری از شهرک نشینان یهودی تلاش داشتند که مزاحم مسلمانان شوند و اجازه ندهند مسلمانان در ماه مبارک رمضان نماز در مسجد الاقصی بخوانند و این امر با واکنش جوانان مسلمان فلسطینی مواجه شد.

وی در پاسخ به این سوال که ایا این درگیری ها به برگزاری انتخابات فلسطین مربوط است تصریح کرد: درباره انتخابات فلسطینی ها باید بگویم به هر حال بر کسی پوشیده نیست که آن تفکر عمومی که الان در میان مسلمانان فلسطینی حاکم است مبنی بر این است که به جناح هایی که با اسرائیل مقابله می کند رای می دهند. طبیعتاً در کرانه باختری هم برخی جناح ها برای این که بتوانند رای کسب کنند ممکن است خودنمایی کنند ولی اصولاً کل فلسطینی ها و حتی مسیحی های فلسطین، طرفدار جناح هایی هستند که در مقابل زورگویی های صهیونیستی ها ایستادگی می کنند.


او تصریح کرد: به هر حال درون رژیم صهیونیستی مشکلات زیادی وجود دارد. آنها تاکنون بعد از 5 دوره انتخابات هنوز نتوانستند دولت ثابتی را داشته باشند و مدام مجبور هستند انتخابات را تغییر دهند. نتانیاهو هم الان شرایط خوبی ندارد، بخاطر این بدنبال افزایش تنش است. برای این که احزاب راست گرا را به سمت خود بکشاند و در تشکیل کابینه با آن همدست شوند دست به هر اقدامی می زند.


ابشناس با اشاره به درگیری ها که در قدس صورت گرفته و اینکه ایا این به یک درگیری های فراگیر مردمی تبدیل می شود؟ افزود: تجربه ثابت کرده که چنین اتفاقی دائماً پیش می آید یعنی همان بحث ورود شارون به مسجد الاقصی در نهایت منجر به این شد که انتفاضه مردمی فلسطین شکل گیرد. امروز هم بعید نیست این تعدی صهیونیست ها به حریم مسجد الاقصی منجر به این شود که هم در میان فلسطینی ها و هم در میان بقیه کشورهای اسلامی دوباره این ماجرا در اذهان شکل گیرد و حتی آنهایی که امروزه بدنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند در شرایطی قرار بگیرند که مجبور شوند موضع خود را روشن کنند.


او با بیان داستان معامله قرن اذعان کرد: اصلاً معامله قرن وجود ندارد و تمام شده است. یعنی چنین چیزی دیگر وجود ندارد. تنها چیزی که از آن باقی مانده عادی سازی رابطه اسرائیل با 3-2 کشور عربی کوچک است که آن عادی سازی هم کم کم کمرنگ می شود چون حتی همین کشورهایی که با اسرائیل عادی سازی روابط داشتند، از قبل مزدوران اسرائیل بودند، آنها هم خجالت می کشند در مقابل ملت های خود و ملت های دیگر، اگر بخواهند درباره اسرائیل اظهارنظر و یا حمایت کنند. در نتیجه چیزی به نام معامله قرن وجود ندارد.


ابشناس در اخر با اشاره به اینکه درگیری صورت گرفته بین اسرائیل و فلسطین به کجا ختم می شود پاسخ داد: این درگیری اخیر امر جدیدی است و درگیری همیشه وجود داشته اما این نوع درگیری جدید است که می تواند احساسات فلسطینی ها را جریحه دار کند و آنها را تحریک کند که نسبت به این همه ظلم و ستمی که به آنها می شود واکنش نشان دهند.

 

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟