گزارش درآمد مالی سال 2020 طالبان  منتشر شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در تاریخ 8 دسامبر، ملا محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان، با بیان منابع مالی طالبان، میزان درآمد این گروه در سال میلادی 2020 را 1.6 میلیارد دلار اعلام کرد

. این در حالی است که دولت افغانستان در همین مدت 5.55 میلیارد دلار درآمد داشته است که نزدیک به 3.5 برابر درآمد طالبان محسوب می شود. در گزارش مذکور که توسط فرماندهی ناتو در افغانستان نیز تایید شده منابع مالی طالبان به شرح زیر بوده است.

                                                  نیروهای طالبان در مزرعه کشت تریاک

  1. مواد مخدر: 416 میلیون دلار

براساس گزارش جهانی مواد مخدر ملل متحد در سال 2020، افغانستان طی پنج سال گذشته حدود 84% از تولید جهانی تریاک را به خود اختصاص داده است. بیشتر سودهای غیرقانونی مواد مخدر به طالبان می رسد، که تریاک را در مناطق تحت کنترل خود مدیریت می کنند. براساس گزارش سال 2008 واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، یک سازمان تحقیقاتی مستقل در کابل، طالبان برای تولید مواد مخدر 10 درصد مالیات وضع می کند. این شامل کشاورزان افغانستانی که کوکنار، ماده اصلی تریاک، را کشت کرده آزمایشگاه هایی که آن را به مواد مخدر تبدیل می کنند و بازرگانانی که محصول نهایی را به خارج از کشور منتقل می کنند، می شود.

  1. استخراج معادن: 400 تا 464 میلیون دلار

استخراج سنگ آهن، سنگ مرمر، مس، طلا، روی و سایر فلزات و مواد معدنی خاکی کمیاب در افغانستان کوهستانی یک تجارت فوق العاده سودآور برای طالبان است. هم عملیات استخراج مواد معدنی در مقیاس کوچک و هم شرکت های بزرگ استخراج معادن افغانستان به شبه نظامیان طالبان پول می دهند تا به آن ها اجازه دهند تجارت خود را ادامه دهند. کسانی که حاضر نمی شوند مبلغ درخواستی طالبان را بپردازند تهدید به مرگ می شوند. این در حالی است که درآمد طالبان از معادن در سال 2016 فقط 35 میلیون دلار بوده است.

  1. مالیات و وجوه شرعی: 160 میلیون دلار

طالبان مانند یک دولت، از مردم و صنایع در مناطق رو به رشد افغانستان تحت کنترل خود مالیات می گیرند. آنها حتی رسیدهای رسمی پرداخت مالیات را صادر می کنند. صنایع مشمول مالیات شامل عملیات معدن، رسانه ها، ارتباطات از راه دور و پروژه های توسعه ای است که از طریق کمک های بین المللی تأمین می شود. رانندگان همچنین به دلیل استفاده از بزرگراه ها در مناطق تحت کنترل طالبان واجد پرداخت مالیات می شوند و مغازه داران برای ادامه تجارت خود باید حق طالبان را پرداخت کنند. این گروه همچنین از کشاورزان 10 درصد عشر و 2.5 درصد مالیات بر ثروت برای همه وضع کرده است.

  1. کمک خیرین: 240 میلیون دلار

طالبان کمک های مالی پنهانی از اهدا کنندگان خصوصی و نهادهای بین المللی در سراسر جهان دریافت می کنند. بسیاری از کمک های طالبان از خیریه ها و تراست های خصوصی واقع در کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این کمک ها هر ساله به حدود 150 تا 200 میلیون دلار می رسد. معمولا این موسسات خیریه در لیست گروه های مالی تروریسم توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده قرار دارند.

به گفته آژانس های ضدتروریسم ایالات متحده، شهروندان خصوصی از عربستان سعودی، پاکستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در تأمین مالی طالبان نقش داشته و سالانه 60 میلیون دلار دیگر به شبکه حقانی وابسته به طالبان کمک می کنند.

  1. صادرات: 240 میلیون دلار

طالبان تا حدی برای پولشویی غیرقانونی، کالاهای مصرفی روزمره را وارد و صادر می کنند. شرکت های وابسته تجاری شامل شرکت چند ملیتی Noorzai Brothers Limited است که قطعات خودرو را وارد می کند و وسایل نقلیه مونتاژ شده و قطعات یدکی خودرو را به فروش می رساند.

تصور می شود که درآمد خالص طالبان از صادرات حدود 240 میلیون دلار در سال باشد. این رقم شامل صادرات کوکنار و مواد معدنی سرقت شده است، بنابراین ممکن است همپوشانی مالی با درآمد مواد مخدر و معادن وجود داشته باشد.

  1. املاک و مستغلات: 80 میلیون دلار

طالبان در افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس املاک و مستغلات فراوانی داشته و همچنین بنگاه های معاملاتی دارند. این گروه از خرید فروش املاک در این کشورها بخشی را به افغانستان منتقل کرده و در اختیار نیروهای خود قرار می دهند. البته این املاک و مستغلات بستری برای پولشویی پول های حاصل از فروش مواد مخدر نیز هست.

  1. کشورهای خاص: 106 میلیون دلار

کمک غیر رسمی برخی کشورها به طالبان از جمله پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی شامل این کمک ها است که صرفا توسط منابع امنیتی خارجی تایید شده اند و مقامات رسمی این کشورها آن را رد می کنند.

این گزارش اثبات می کند که اولا منابع مالی طالبان طی 19 سال اشغالگری غرب رشد چشمگیری داشته و ثانیا تنوع منابع مالی (با وجود غیرقانونی بودن آن ها) اثبات می کند که این گروه از یک انضباط مالی قابل قبول برخوردار بوده و توانایی اداره افغانستان را دارد، ثانیا تحریم های غرب علیه این گروه با اینکه طالبان نه یک کشور بلکه یک گروه شبه نظامی در حال جنگ دائم است کاملا بی اثر بوده است.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟