توافق عربستان سعودی و پاکستان برای ایجاد شورای عالی هماهنگی

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

عربستان سعودی و پاکستان به دنبال ایجاد فصل جدیدی در روابط دوجانبه‌شان هستند. شب گذشته، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در جده با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.

ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر پاکستان در این دیدار بر عمق روابط دو کشور و اهمیت گسترش همکاری و هماهنگی دو‌جانبه و تقویت آن در زمینه‌های مختلف تأکید کردند. عمران‌خان در این دیدار از نقش ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ترویج وحدت اسلامی و نقش مثبت عربستان در حل و فصل مسائل جهان اسلام ستایش کرد.

پس از این جلسه، اعلام شد که ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر پاکستان در مورد ایجاد شورای عالی هماهنگی میان دو کشور به توافق رسیده‌اند.

ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر پاکستان در جریان دیدارشان دو توافق‌نامه دوجانبه و تفاهم‌نامه همکاری میان پادشاهی عربستان و پاکستان امضا کردند. در توافق نامه همکاری امضا شده بین دو کشور مبارزه با جرایم، مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، روانگردان و پیش‌سازهای شیمیایی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در تفاهم‌نامه‌ای دیگر برای تأمین اعتبار پروژه‌های مشترک در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌ها، حمل و نقل، آب و ارتباط بین صندوق توسعه عربستان و پاکستان توافق شد.

دو طرف همچنین راه‌های تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را با بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های موجود با توجه به چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان و اولویت‌های توسعه در پاکستان مورد بحث قرار دادند.

همچنین لزوم تلاش‌های مشترک در جهان اسلام برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت و رد فرقه‌گرایی و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت بین المللی مورد تأکید دو طرف قرار گرفت.

دو طرف همچنین حمایت کامل خود از کلیه حقوق مشروع مردم فلسطین اعلام کردند. از جمله مهمترین آنها حق تعیین سرنوشت و تاسیس کشور مستقل خود با مرزهای قبل از ۱۹۶۷، با پایتختی قدس شرقی، مطابق با محتویات ابتکار صلح عربی و قطعنامه‌های مربوط به سازمان ملل متحد است.

پاکستان و عربستان بر اهمیت حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع برای بحران یمن بر اساس سه منبع ارائه شده توسط ابتکار خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن، نتایج گفتگوی جامع ملی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، تأکید کردند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز جمعه سفر سه ‌روزه خود به عربستان سعودی را آغاز کرد. اسلام‌آباد و ریاض ده‌ها سال است متحدینی نزدیک بوده‌اند اما اخیرا تنش‌هایی در روابط آن‌ها پیش آمده و به نظر می‌رسد سفر آقای خان برای رفع و رجوع آن‌ها باشد.

این سفر به دعوت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، انجام شده است. کارشناسان می‌گویند هدف دو طرف این است که به سطح بسیار نزدیک پیشین روابط بازگردند.

اعتراضات جامعه پاکستانی در عربستان باعث شده بود که پاکستان ماه پیش شماری از دیپلمات‌های خود را از عربستان خارج کند.

به گفته وزارت خارجه پاکستان، آقای خان در دیدار با رهبران عربستان به نواحی مختلف همکاری دو کشور می‌پردازد از اقتصاد و بازرگانی و سرمایه‌گذاری تا محیط زیست و انرژی. فرصت‌های شغلی برای نیروی کار پاکستانی و وضعیت دو میلیون شهروند پاکستان که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند از دیگر موضوعاتی است که این وزارتخانه به آن‌ها اشاره کرده است. شهروندان پاکستان سالیانه حدود ۴.۵ میلیارد دلار از درآمد خود را به کشورشان باز می‌فرستند. در دو سال گذشته اما ریاض دست به دیپورت بسیاری از کارگران پاکستانی زده است.

روابط دو کشور در طول این سال‌ها با چالش‌های دیگری هم مواجه شده است. سال گذشته ریاض به تقاضای اسلام‌آباد برای تشکیل جلسه ویژه شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی برای فشار گذاشتن به هند در موضوع کشمیر پاسخ منفی داد. این اختلاف باعث شد پاکستان مجبور شود بدهی یک میلیارد دلاری خود را به عربستان پس دهد و دیگر به دریافت نفت قرضی از این کشور دسترسی نداشته باشد. بدهی مذکور بخشی از بسته‌ای ۶.۲ میلیارد دلاری بود که در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام شد و شامل کمک نقدی و نفتی می‌شد. محمد بن سلمان در فوریه ۲۰۱۹ به پاکستان سفر کرده  بود و توافق‌های جدیدی در همین زمینه با آقای خان امضا کرده بود. از دیگر اختلافات سال‌های اخیر عدم ارسال نیرو از سوی پاکستان به ائتلاف تحت رهبری ریاض در جنگ یمن بود.

 

 

منیع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟