ترکیه از آغاز تأسیس مرکز مشترک نظارت بر آتش بس قره باغ با روسیه خبر داد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ترکیه می‌گوید کار تأسیس مرکز مشترک نظارت بر اجرای آتش بس در منطقه جنگزده ناگورنو قره باغ به همراه روسیه آغاز شده است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه دوم دسامبر (۱۲ آذر) درباره این مرکز موقت که پس از نبرد اخیر بین آذربایجان و نیروهای ارمنستان تأسیس می‌شود، زمان آغاز فعالیت آن را «خیلی زود» اعلام کرد.

این نبرد سخت‌ترین درگیری نظامی بر سر قره باغ در چند دهه اخیر بوده است، منطقه‌ای از نظر قوانین بین‌المللی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته شده، اما به دست عمده ساکنان ارمنی اداره می‌شود. آذربایجان و ارمنستان ماه گذشته پس از شش هفته جنگ بر سر این منطقه و بعد از پیروزی‌هایی که آذربایجان به دست آورد، آتش‌بسی را با میانجیگری روسیه امضا کردند.

 
 

پس از آن، صلح‌بانان روسی بر پایه توافق‌نامه آتش‌بس امضا شده، در منطقه قره‌باغ و کریدور لاچین که مرکز این منطقه را به ارمنستان وصل می‌کند، مستقر شدند.

ترکیه با آن که حامی اصلی آذربایجان در نبرد قره باغ بود، هیچ نیروی صلح‌بانی در منطقه ندارد اما پیش از این توافق‌نامه‌ای را با روسیه برای راه‌اندازی پست مشترک دیده‌بانی و پایش بر آتش‌بس قره باغ نهایی و امضا کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «توافق حاصل شده است. هیچ منع قانونی برای تشکیل مرکز نظارت مشترک ما در آن منطقه (قره باغ) جود ندارد. اکنون ساخت آن در حال انجام است و همکاران ما به زودی کار خود را در آنجا شروع می‌کنند.»

وی افزود: «ژنرال‌های ترکیه و روسیه در این مرکز حضور یافته و افسران هر دو کشور بر آتش‌بس و حفظ ثبات در منطقه نظارت خواهند کرد.»

خبرگزاری آناتولی روز چهارشنبه نوشت سربازان تُرک نیز با تصویب پارلمان ترکیه و توافق با آذربایجان و روسیه برای نظارت بر روند آتش‌بس به مناطق آزادشده آذربایجان اعزام می‌شوند.

 

 

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟