تداوم بحران امنیتی؛ تثبیت قدرت نتانیاهو

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در حالی که رژیم اسراییل دچار هرج و مرجی بی‌سابقه‌ای در فضای سیاست داخلی خود است و ائتلاف‌های نیم‌بندی شکل می‌گیرد و فرو می‌ریزد، حملات راکتی غزه به اسرائیل و واکنش شدید دولت نتانیاهو به این راکت‌پراکنی‌ها، هر چند که تناسب مدنظر در قواعد حقوق جنگ را مدنظر قرار نداده است اما تاثیر دیگری دارد که بعید نیست در آینده نزدیک اتفاق بیفتد و آن تغییر سپهر سیاست داخلی اسرائیل است.

حدود یک هفته قبل رئیس‌جمهور اسرائیل پس از آن که نتانیاهو موفق به تشکیل ائتلاف برای به دست گرفتن قدرت نشد، یائیر لاپید رهبر حزب “یش عاتید” را مامور تشکیل کابینه کرد. در حالی که تلاش برای به پایین کشیدن نتانیاهو، به هدف بسیاری از احزاب مبدل شده بود و خبر عدم موفقیت نتانیاهو در تشکیل کابینه، این مساله را دست‌یافتنی‌تر می‌نمود اما با وجود شکل‌گیری شرایط جدید که ماحصل حملات راکتی بی‌سابقه از غزه به اسرائیل و درگیری داخلی اسرائیل میان اعراب و یهودیان است، این امکان را دوچندان دست‌نیافتنی‌تر کرده است. چرا که یکی از مهم‌ترین امیدهای لاپید برای تشکیل دولت ائتلافی از این تصمیم منصرف شده است. نفتالی بنت، رهبر “حزب یمینا” اعلام کرده است که موج کشتاری که عرب‌ها در سراسر کشور راه انداخته‌اند و ضرورت مداخله نیروهای دفاعی، واقعیت موجود را متغیر کرده است. همچنین برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که نفتالی بنت با توجه به بالا‌گرفتن درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، دیگر به دنبال تشکیل دولت ائتلافی جدید برای برکناری نتانیاهو نیست.

 

این موج که با این تغییر مواضع یکی از وزنه‌های اصلی تشکیل ائتلاف در دو سوی احزاب اسرائیلی همراه شده است، سبب خواهد شد که مواضع احزاب دست راستی و مذهبی اسرائیل تقویت شود و از سوی دیگر مواضع لاپید و هم‌پیمانی آنان با احزاب عربی به ویژه حزب “رعم” به سرانجامی نرسد.
نتیجه بلافصل آن با توجه به این شرایط تعیین‌کننده، می‌تواند به تثبیت قدرت و تداوم حاکمیت نتانیاهو حداقل در کوتاه‌مدت بیانجامد.

 

البته در این میان متغیرهای دیگری مانند دولت بایدن، توافقنامه ابراهیم و نزدیکی دوباره به آنکارا می‌تواند تاثیرگذار باشد اما آنچه که در تاریخ افزون بر هفت دهه‌ای این رژیم نمایانگر است این مساله‌ است که امنیت برای این رژیم، متغیر اصلی است و مابقی عوامل در هر سطحی، از متغیرهای وابسته هستند.

 

 

منبع:https://www.cmess.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟