وزیر خارجه پاکستان: از روند صلح افغانستان قاطعانه حمایت می‌کنیم

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

شاه ‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر حمایت کشورش را از روند صلح بین‌افغانی اعلام کرد و تاکید ورزید که پاکستان برای دستیابی افغانستان به صلح پایدار قاطعانه تلاش خواهد کرد. 

شاه‌ محمود قریشی جزئیات این صحبت تلفنی‌ خود را با وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در توییترش نگاشته است.

آقای قریشی در رابطه با پایان جنگ در افغانستان و حمایت کشورش از صلح پایدار در این کشور، نوشته است: «پاکستان برای حمایت از روند صلح در افغانستان قاطعانه تلاش می‌کند و نیز بر این باور است که دست‌یابی به یک راه حل سیاسی صلح‌آمیز در افغانستان مسئولیت مشترک تمام طرف‌ها، کشورهای منطقه، و جهان است.»

وزیر خارجه پاکستان از گروه طالبان و دولت افغانستان نیز خواست تا برای دست‌یابی به آتش‌بس دایمی و یک توافق جامع و فراگیر برای افغانستان تلاش کنند.

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در آن تماس تلفنی بر ضرورت پایان جنگ و پاگرفتن صلح پایدار در افغانستان تاکید کرده است.

شاه محمود قریشی چند روز پیش نیز در تماس تلفنی با حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، مذاکرات صلح بین‌افغانی را یک فرصت تاریخی برای دستیابی به یک توافق سیاسی جامع و فراگیر برای افغانستان خواند و تاکید کرد که باید از فرصتی که دست داده است استفاده شود تا بحران (جنگ)، ۴۰ ساله افغانستان پایان یابد. 

این تماس تلفنی آقای قریشی با وزیر خارجه آمریکا و تاکید او بر حمایت از روند صلح و پایان جنگ ۴۰ ساله در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، و حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی، در تازه‌ترین اظهارات خود با صراحت بیشتری نسبت به پیش پاکستان را به حمایت از رهبری طالبان و جنگجویان‌شان در افغانستان متهم کرده‌اند و تاکید ورزیدند که آن کشور طرفدار صلح و ثبات در افغانستان نیست و با حمایت از گروه‌های قدرت‌طلب به ویژه طالبان، آتش جنگ را در افغانستان شعله‌ور نگه داشته است.

آقای غنی به پاکستان هشدار داد که دست از حمایت طالبان و شعله‌ور ساختن جنگ در افغانستان بردارد، وگرنه آن آتش دامن پاکستان را نیز خواهد گرفت و آن‌گاه راه گریزی نخواهد بود.

آقای غنی گفت: «دولت پاکستان باید در قبال افغانستان سیاست روشنی داشته باشد. باید انتخاب کند که دوست است یا دشمن.»

اما دولت پاکستان در زبان و شعار هیچگاه سخنی از دشمنی با افغانستان به زبان نیاورده است، بلکه همواره به دوستی میان دو طرف تاکید کرده است. اما دولتمردان افغانستان، سیاستمداران، و شهروندان این کشور، آن سخنان و اظهار دوستی را باور ندارند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، نیز از حمایت دولت پاکستان از طالبان انتقاد کرد و گفت که آن کشور تلاش دارد تا جغرافیای نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد و طالبان را به علت منافع خود حمایت می‌کند.

 

از زمان ظهور طالبان به رهبری ملا محمد عمر آخوندزاده تاکنون، پاکستان متهم به حمایت از این گروه بوده است و گفته می‌شود که طالبان دست‌پروده‌ نیروهای امنیتی پاکستان است که برای دستیابی به منافع خود، آنان را به جنگ در افغانستان تشویق و حمایت مالی و تجهیزات نظامی می‌کند. در حال حاضر نیز پاکستان متهم به پشتیبانی مالی و تامین تجهیزات نظامی برای طالبان و درمان زخمیان جنگجویان آن است و نیز گفته می‌شود که رهبران این گروه در پاکستان هستند و با حمایت دولت آن کشور، آزادانه در آنجا زندگی می‌کنند.

چیزی که چنین اتهاماتی علیه پاکستان را سنگین‌تر و روشن‌تر ساخته است، این واقعیت است که پس از هر مذاکرات صلح هئیت طالبان با هیئت افغانی، آنان دوباره تحت نام دیدار با مقامات پاکستانی به این کشور می‌روند و گفته می‌شود که خانه‌های اکثریت رهبران آنان در پاکستان است و از طرف دولت آن کشور حمایت می‌شوند. 

دولتمردان افغان، چه در گذشته و چه در حال حاضر، بارها گفته‌اند و هنوز هم تاکید دارند که آنچه پاکستان در زبان در مورد طالبان و جنگ و صلح افغانستان می‌گوید، با عمل آن مطابق نیست و همیشه جنگ را تشدید کرده روندهای صلح را ناکام ساخته‌ است.

پاکستان هیچگاه این اتهام‌ها را نپذیرفته است و همواره انکار کرده است و نیز تاکید داشته است که خواهان صلح و ثبات پایدار در افغانستان است. پاکستان مدعی است که تلاش‌های زیادی برای ختم جنگ و آمدن صلح پایدار به افغانستان انجام داده‌ است و حالا نیز همچنان در همان مسیر می‌کوشد. 

صبور کاکر، از آگاهان سیاسی ساکن کابل، می‌گوید: «آمریکا به افغانستان جفا و خیانت کرد. نه صلح آورد و نه طالبان را نابود کرد، و در عوض همسایه‌های افغانستان را دشمن، و دشمنان را  قدرتمندتر ساخت. حالا پاکستان یا هر همسایه دیگر مادر تلاش است که از وضعیت موجود نفع ببرد. این را همه می‌دانند که لانه‌‌های اصلی طالبان و عاملان آتش‌افروز‌ها در افغانستان، پاکستان است، اما دولتمردان آنان چیزی به زبان نمی‌آورند. ما باید متحد شویم و برای صلح تلاش کنیم. وگرنه مانند تکه‌‌ای گوشت بار دیگر به دهان این و آن خواهیم افتاد.»

صدیق‌الله فاروق، آگاه سیاسی دیگر، می‌گوید: «جالب است که همه خود را دوست نشان می‌دهند و ادعای دوستی دارند، و روشن نیست که پس این دشمن را چه کسانی و چرا حمایت می‌کنند! باید بگویم که آرزو داریم صلح زودتر تامین شود و دشمنان ما نابود، وگرنه افغانستان به سال‌های بدتر از دهه ۷۰ خواهد رفت، چون همسایه‌های خوب و دوستان بین‌المللی صادق نداریم.» 

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟