رومن پروتاسویچ ناگزیر به حضور در ویدئو شده است؟

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رومان پروتاسویچ مسافر پرواز آتن به ویلنیوس بود که هواپیمای او به دستور الکساندر لوکاشنکو وادار به تغییر مسیر و فرود در پایتخت بلاروس شد

روزنامه‌نگار مخالف بلاروسی که پس از فرود اجباری هواپیمای رایان‌ایر حامل او در مینسک ‌دستگیر شده بود، در یک ویدئوی جدید ظاهر شد.

رومن پروتاسویچ مسافر پرواز آتن (یونان) به ویلنیوس (لیتوانی) بود که هواپیمای او به دستور الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور اقتدارگرا، وادار به تغییر مسیر و فرود در پایتخت بلاروس شد.

او که ۲۶ ساله است به دلیل آنکه یکی از بنیانگذاران کانال مخالفان دولت به نام «نکستا» در پیام‌رسان تلگرام است در بلاروس شهرت دارد. این کانال بستری برای بسیج اعتراضات خیابانی علیه دولت این کشور بوده است.

در ویدیویی که روز دوشنبه منتشر شده است آقای پروتاسویچ از سلامت خود و خوش‌رفتاری مسئولان با وی خبر داده است اما برخی مفسران هشدار داده‌اند که به نظر می‌رسد او را وادار کرده‌‌اند در این ویدیو حضور یابد.

 

این خبرنگار در این ویدیو می‌گوید: «روز گذشته مقام‌های وزارت امور داخلی مرا در فرودگاه ملی مینسک دستگیر کردند. در بازداشتگاه شماره ۱ مینسک هستم. همه‌جای بدنم از جمله قلب و غیره سالم است.»

او افزود: «رفتار کارکنان با من تا حد امکان مناسب و بنا به قانون است. به همکاری با بازجویان ادامه می‌دهم و اعتراف می‌کنم که ناآرامی انبوه شهر مینسک را سازمان داده‌ام.»

پیش از انتشار این فیلم هم سوتلانا تیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس، هشدار داده بود «احتمال زیادی» دارد که مقام‌های این کشور آقای پروتاسویچ را شکنجه کرده باشند.

خانم تیخانوسکایا که تابستان سال گذشته (۲۰۲۰) از این کشور گریخت در نشستی مطبوعاتی گفت: «راستش را بخواهید نه‌تنها نگران هستیم که او را آزاد نکنند بلکه نگران جان او نیز هستیم. نمی‌دانیم کجا و در چه شرایطی به سر می‌برد. احتمال زیادی دارد که هم‌اکنون تحت شکنجه ماموران اطلاعاتی باشد.»

دستگیری پروتاسویچ موجی از انتقاد در سراسر اروپا برانگیخت و سران اتحادیه اروپا دیروقت دوشنبه (۲۴ مه) در حال توافق برای وضع مجموعه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه سفید بودند.

رهبران اتحادیه اروپا واداشتن هواپیمای رایان‌ ایر به فرود اجباری را «هواپیما‌ربایی» گستاخانه خوانده‌اند و ممنوع کردن استفاده از فضای هوایی و فرودگاه‌های ۲۷ کشور این اتحادیه برای بلاروس از جمله تحریم‌هایی است که وضع خواهند کرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین خواستار آزادی فوری آقای پروتاسویچ و تحقیق اضطراری سازمان بین‌المللی هواپیمایی در مورد این حادثه هستند.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟