ارزیابی جدید از تشدید فعالیت جاسوسان روسیه در آلمان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

یک مقام امنیتی ارشد آلمانی می‌گوید تعداد ماموران روسی و شدت فعالیت‌شان در آلمان شبیه دوران جنگ سرد شده است. به گفته او فعالیت جاسوسان روسیه در آلمان فقط پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در این سطح قرار داشت.

رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان با اشاره به فعالیت ماموران روسیه در این کشور می‌گوید روش‌های آنها مدام خشن‌تر و بی‌رحمانه‌تر می‌شود.

نشریه “ولت” در نسخه ویژه روز یک‌شنبه ششم ژوئن خود از قول توماس هالدن‌وانگ نوشت روش‌ها و نحوه عملیات ماموران روسی یادآور دوران جنگ سرد است.

جنگ سرد دوره‌ای پر تنش و رقابت میان اتحاد جماهیر شوروی و هم‌پیمانانش و ایالات متحده آمریکا، به عنوان سرکرده و ابرقدرت کشورهای غربی بود.

دوران تنش‌آلود و پرکشمکش میان دو بلوک شرق و غرب پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و از ۱۹۴۷ آغاز شد و در سال ۱۹۹۱ با فروپاشی اتحاد حماهیر شوروی خاتمه یافت.

هالدن‌وانگ که اداره تحت ریاستش سازمان امنیت داخلی جمهوری فدرال آلمان محسوب می‌شود، برآورد می‌کند که شدت و گسترش فعالیت‌های روسیه در آلمان به سطحی رسیده که پیش از این فقط در دوران جنگ سرد تجربه شده بود.

تلاش برای اعمال نفوذ بر تصمیم‌گیرندگان سیاسی

او می‌گوید نهادهای امنیتی آلمان از این حرکت می‌کنند که روسیه فعالیت‌های خود در این کشور را افزایش داده و تعداد زیادی جاسوس و مامور اطلاعاتی روسی می‌کوشند با اطرافیان تصمیم‌گیرندگان سیاسی ارتباط برقرار کنند.

سال ۲۰۱۹ یک شهروند گرجستانی در برلین به قتل رسید و دادستان فدرال آلمان معتقد است دستگاه‌های دولتی روسیه در این جنایت دست داشته‌اند.

مقتول فرمانده پیشین یک گروه چچنی بود که زمانی در جنگ با نظامیان روسیه شرکت داشت. دادستانی فدرال آلمان می‌گوید درباره دست داشتن عوامل مسکو در ترور این شهروند گرجستانی شواهد کافی وجود دارد.

وزارت خارجه آلمان چند ماه پس از وقوع این قتل مقام‌های روسی را به عدم همکاری در تحقیقات این پرونده متهم کرد و دو کارمند سفارت روسیه در برلین را به عنوان “عناصر نامطلوب” اخراج کرد.

رئیس آژانس اطلاعات فدرال، برونو کال درباره اقدام‌های عوامل کشورهایی مانند روسیه و چین به تلاش قدرت‌هایی اشاره می‌کند که در صدد تحمیل اراده خود به کشورهای دیگر از جمله آلمان هستند.

روش‌های خشونت‌بارتر و بی‌ملاحظه‌تر

او به روزنامه “ولت” می‌گوید در این عرصه یک چرخش اخلاقی قابل مشاهده است، روش‌ها خشونت‌بارتر و بی‌ملاحظه‌تر از گذشته شده‌اند و خواسته‌ها و منافع علنی‌تر از قبل اعمال می‌شوند.

به گفته برونو کال برخی بازیگران این عرصه روش‌های جدیدی هم به کار می‌گیرد که نمونه آن در جریان پاندمی کرونا “دیپلماسی ماسک یا واکسن” می‌تواند باشد.

او افزود این بازیگران همزمان برای تامین منافع خود و اختلاف‌افکنی میان دولت‌های غربی از هر روشی استفاده می‌کنند.

رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در عین حال معتقد است بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی و امنیت آلمان مربوط به راستگرایان افراطی است.

تهدیدهای دیگر امنیت آلمان

توماس هالدن‌وانگ در این زمینه به “ساختارهای تروریستی” و محافل سنتی مانند گروه‌های دوستی و احزاب اشاره کرد. او می‌گوید افزون بر این افراد موسوم به “نو راستگرایان” هم اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و نمایندگان آنها در نقش روشنفکران آتش‌افروز و عامل تغذیه ایدئولوژیک جنبش‌ها عمل می‌کنند.

هالدن‌وانگ، ضمن ابراز نگرانی از افزایش تبلیغات راستگرایان افراطی در اینترنت می‌گوید در میان چپگرایان افراطی نیز با سطح جدیدی از خشونت روبرو هستیم.

او درباره خطرهایی که امنیت آلمان را تهدید می‌کند می‌گوید گروه‌های افراطی مدام حرفه‌ای‌تر، بابرنامه‌تر و هدفمند‌تر عمل می‌کنند و این روند می‌تواند به شکل‌گیری یک چرخه رادیکال‌تر شدن منجر شود.

مطابق ارزیابی رئیس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی این روند در بدترین حالت می‌تواند شکل‌گیری احتمالی “ساختارهای تروریسی” را در پی داشته باشد.

این مقام امنیتی هشدار می‌دهد که همچنان از نظر تعداد افراد ظرفیت بالقوه بسیار زیادی در میان اسلامگرایان وجود دارد که ممکن است “هر زمان دست به یک حمله بزنند”.

 

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟