اطمینان تهران به سازمان ملل متحد برای حمایت از روند صلح افغانستان

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد اطمینان داده است که از روند از سرگیری مذاکرات صلح بین‌الافغانی حمایت خواهد کرد.

محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، در دیدار با ژان آرنو، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای صلح افغانستان، به وی اطمینان داده است که جمهوری اسلامی ایران از توان و نفوذ خود برای آغاز دوباره مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان استفاده خواهد کرد.

این دو دیپلمات روز گذشته در تهران جلسه داشتند. آمریکا و جمهوری اسلامی ایران حتی بر سر مسئله افغانستان هم هیچ رابطه مستقیمی با هم برقرار نمی‌کنند و سازمان ملل متحد برای ایجاد اجماع منطقه‌ای در پشتیبانی از روند صلح افغانستان، ژان آرنو را تعیین کرده است.

مذاکرات صلح افغانستان هفته‌ها است که به بن‌بست خورده است و گروه طالبان و دولت افغانستان نتوانسته‌اند دیدارها و گفت‌وگوهای خود دوحه را از سر بگیرند. تلاش سازمان ملل متحد، قطر، ترکیه و آمریکا برای برگزاری نشست صلح استانبول برای تقویت مذاکرات صلح هم به جایی نرسید و طالبان حاضر نشد در این جلسه شرکت کند.

 

مقام‌های ایرانی با نماینده سازمان ملل متحد درباره روند صلح و شرایط امنیتی این کشور گفت‌وگو کرده‌اند. آقای طاهریان می‌گوید: «ما از روند صلحی که به مدیریت خود افغان‌ها پیش برود، حمایت می‌کنیم و آماده‌ایم که زمینه گفت‌وگوی بین‌افغانی را فراهم کنیم.»

سخنان نماینده ویژه ایران به مخالفت این کشور با روندی اشاره دارد که آمریکا آن را مدیریت می‌کند و در نتیجه آن با طالبان در دوحه به توافق رسیده است.

اما با وجود آن، این دیپلمات ایرانی بر حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان تاکید کرده و نسبت به افزایش خشونت‌ها در این کشور در ماه‌های اخیر، ابراز نگرانی کرده است. هر دو مذاکره‌کننده‌ از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که جلو تلفات غیرنظامیان را بگیرند.

همزمان ژنرال مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، اعلام کرده است که ایالات‌متحده ۵۰ درصد از نیروهای باقیمانده‌ خود در افغانستان را خارج کرده است. ایران طرفدار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. تمام نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌شوند و به جنگ ۲۰ ساله با طالبان پایان خواهند داد.

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟