معامله صدر و بارزانی برای قدرت؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مدتی است از رایزنی و دیدارهای دو جانبه میان بارزانی ها و صدری ها خبرهایی منتشر می شود. توافق نهایی میان حزب دموکرات کردستان عراق و سائرون می تواند اثر قابل توجهی بر نقشه سیاسی حزبی در عراق بگذارد.

دو حزب، یکی در اقلیم و دیگری در میانه و جنوب عراق، هم اکنون بیشترین پایگاه اجتماعی و رأی را دارند و توافق میان آن ها در صورتی که نتایج نهایی انتخابات پیش رو نیز به سود آنان باشد، جایگاه سیاسی شان را بیش از گذشته تقویت کند و حتی می تواند رقبا یا مخالفان آن ها را تضعیف کند.

صدری ها تمایل جدی دارند که نخست وزیری بعدی را از آن خود کنند حتی اگر نخست وزیر رسما از آنان نباشد اما حداقل، تمایل شدید دارند که تعیین کننده بی چون و چرای آن باشند. برای این منظور نیاز به یک متحد قوی خارج از بیت شیعی دارند و چه کسی بهتر از بارزانی که مرجعیت سیاسی صدر را در میان شیعیان بپذیرد. بارزانی ها نیز می دانند با معامله با مقتدی صدر می توانند روی قدرت وی در بغداد حساب کنند.

اما چگونه؟

بودجه سالانه سراسری که با کمک سائرون می تواند به سود اقلیم باشد، وجود یک متحد قوی زیر سقف پارلمان و در مرکزیت سیاسی کشور که چانه زنی های سیاسی با دیگر رقیبان و دولت مرکزی را تسهیل کند و احتمالا کمک به پارتی برای تصدی پست ریاست جمهوری که در دوره گذشته آن را به رقیب دیرینه خود یعنی اتحادیه میهنی باختند، تقویت اعتبار مسعود بارزانی در داخل اقلیم و محدود کردن بیش از پیش حشد و گروه های شبه نظامی.

پیامد عمومی این توافق، تقویت چنبره دو حزب و جریان قدیمی با تقویت جایگاه آنان است که همواره در سال های اخیر بخشی از جریان تمامیت خواهی و فساد سیاسی در عراق بوده اند. این گونه توافقات سیاسی نشان می دهد که انتخابات پیش رو و نتیجه آن چندان جای امیدواری برای ایجاد تحولات و تغییرات مطلوب شهروندان باقی نمی گذارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟