پیشنهاد ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نظامیان آمریکا و ناتو

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ترکیه پیشنهاد داده است که پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان، حفاظت و مدیریت فرودگاه کابل را در دست بگیرد اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند آنکارا شرایطی را مطرح کرده است که باید بررسی و حل‌وفصل شوند

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، در گزارشی با این مقدمه نوشت که مقام‌های ترکیه می‌گویند این پیشنهاد را در نشست اخیر ناتو در ماه مه و وقتی آمریکا و شرکایش در مورد روند خروج نظامیان از افغانستان تا پیش از ۱۱ سپتامبر امسال به توافق رسیدند، ارائه کرده‌اند.

در این گزارش، از قول یک مقام ترک که هویت او مشخص نشده است گفته می‌شود که مقام‌های آمریکا و ترکیه در مورد الزامات مرتبط با چنین ماموریتی با هم گفت‌وگو کرده‌‌اند و واشینگتن پذیرفته است به برخی از آن‌ها رسیدگی کند و مذاکرات در جریان است.

 

رویترز از قول مقام‌های آمریکایی که نخواستند هویتشان فاش شود، نوشته است که آن‌ها از این پیشنهاد استقبال می‌کنند اما آنکارا خواستار مشارکت بیش از اندازه آمریکایی‌ها در این ماموریت است. این مقام‌ها همچنین در مورد قابل اعتماد بودن ترکیه نیز ابراز تردید کرده‌اند.

روابط ناتو و ترکیه که یکی از اعضای این اتحادیه نظامی غربی است، اخیرا دچار مشکل شده است و از دلایل عمده آن می‌توان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا و اختلاف ترکیه و اروپا بر سر حق برگزاری تمرین نظامی در آب‌های شرق مدیترانه اشاره کرد؛ با این حال آمریکا و ناتو درصدد یافتن راهی برای پایان دادن به اختلافاتند و به عقیده نویسنده رویترز، ایفای نقش ترکیه در تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی پایتخت افغانستان بعد از خروج نظامیان خارجی از آن کشور، می‌تواند به بهبود روابط آنکارا و غرب کمک کند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟