احتمال پیروزی حزب سبزها در انتخابات سراسری آلمان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سال جاری آلمان با تحول بزرگی در عرصه سیاسی روبرو خواهد بود و دوران صدراعظمی مرکل تا پنج ماه دیگر بعد از 16 سال به پایان می رسد، با این حال این انتخابات از نظر دیگری هم احتمالا شگفتی ساز خواهد بود و آن رشد حزب سبزهای آلمان است.

 حزب سبزهای آلمان از نظر سیاسی هوادار محیط زیست تلقی شده و برخی طبقه بندی ها آن را در جایگاه میانه و یا چپ میانه غیر سنتی طبقه بندی می کنند. این حزب هم اکنون طبق نظرسنجی ها با حدود 26 درصد در بالاترین میزان محبوبیت و در جایگاه نخست قرار دارد؛ به طوریکه برخی حتی امکان پیروزی این حزب در انتخابات پیش رو در مهر 1400 را هم محتمل می دانند. در نمودار زیر میزان محبوبیت حزب سبزها (به رنگ سبز) در مقابل حزب مرکل (به رنگ سیاه)  طی چند ماه اخیر نشان داده شده است.

پژوهش ها نشان می دهد در انتخابات پیش رو صحنه رقابت میان دو حزب اصلی راست میانه و چپ میانه یعنی احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات به پایان رسیده است و اگر نظرسنجی ها صحیح باشد این نخستین بار در طی دوره بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می شود که دو حزب اصلی از به دست آوردن اکثریت بازمی مانند و حتی صدراعظم شدن خانم آنالنا بربوک نامزد چهل ساله حزب سبزها هم دور از انتظار نخواهد بود، اگرچه با تخمین همین میزان آرای کنونی سبزها ناچار خواهند بود با احزاب دیگر برای تشکیل دولت ائتلاف کنند، اما همین هم یک پیروزی بزرگ محسوب می شود. در حال حاضر حزب دمکرات مسیحی حدود 23 درصد و حزب سوسیال دمکرات تنها 14 درصد از حمایت رای دهندگان برخوردار هستند. بربوک نامزد مقام صدراعظمی از سوی حزب سبزها هم اکنون محبوب ترین چهره برای دستیابی به این مقام محسوب می شود. نکته حائز اهمیت در این بین این است که آرمین لاشت نامزد حزب حاکم دمکرات مسیحی برای مقام صدراعظمی از کمبود محبوبیت برخوردار بوده و حتی نیمی از حامیان حزب وی را حمایت نمی کنند.

 

از طرف دیگر همه گیری کرونا هم از جمله مواردی محسوب می شود که تبعات آن در انتخابات پیش رو موثر است. اگر چه مدیریت مرکل در موج اول کرونا باعث افزایش محبوبیت جناح حاکم شد، اما به تدریج و به موازات ادامه دار شدن تعطیلی ها و محدودیت ها و آغاز موج های بعدی از این محبوبیت کاسته و نارضایتی ها افزایش پیدا کرد، هم اکنون حامیان دو حزب لیبرال دمکرات و حزب آلترناتیو برای آلمان از جمله بیشترین ناراضیان نسبت به عملکرد دولت آلمان در قبال مسئله کرونا محسوب می شوند. رشد پوپولیسم و راست گرایی افراطی در قالب حزب آلترناتیو برای آلمان هم یکی از چالش های انتخابات پیش رو است. اگرچه این امر تنها در چارچوب حزبی خلاصه نمی شود و بسیاری از ناظران نگران رشد گرایشات نژادپرستانه و ضد مهاجرین در میان شهروندان آلمانی هستند، به نظر می رسد حزب سبزها از معدود امید های سیاسی برای مقابله با جریان پوپولیسم در آلمان باشد.

لازم به ذکر است حزب سبزها پیش از این تا سال 2005 به عنوان شریک کوچک تر در دولت ائتلافی وقت حضور داشت. بربوک یکی از چهره های حامی بروکسل است که بر موضوعاتی همچون تغییرات اقلیمی و بحث های حقوق بشری تمرکز ویژه ای دارد. همچنین از مخالفان پروژه خط لوله نورداستریم 2 محسوب می شود و آن را مغایر با تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه روسیه می داند. وی همچنین با انتقاد از مصرف سوخت های فسیلی از انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی حمایت کرده و اوکراین را شریک مناسبی جهت پیشبرد همکاری در عرصه انرژی های پاک می داند. توسعه سیاست های سبز و حمایت از محیط زیست و حمایت بیشتر از همگرایی اروپایی از جمله تحولات احتمالی رشد نفوذ سبزها خواهد بود.

رشد سبزها در آلمان همچنین هواداران این ایدئولوژی را در دیگر کشورهای اروپا امیدوار کرده است؛ با این حال سبزهای فرانسه که در انتخابات سال آینده در رقابت ها شرکت می کنند امیدی به موفقیت ندارند. یکی از دلایل عمده این امر به تفاوت میان نظام انتخاباتی ریاستی فرانسه و نظام پارلمانی آلمان بر می گردد، که در آن احزاب غیر مقام اول هیچ سهمی در قدرت یا تشکیل ائتلاف و امثالهم نخواهند داشت؛ با این وجود یکی از دلایل اصلی ضعف سبزهای فرانسه در مقابل همتایان آلمانی خود ایدئال گرا بودن بیش از حد آن ها است، در حالی که حزب سبز در آلمان رویکردی پراگماتیستی داشته و با این روش توانسته راه حل هایی عملی برای بسیاری از امور ارائه کند. 

                                                                     آنالنا بربوک

 

راهبرد سیاسی حزب سبزها در قبال ایران و خاورمیانه

 

از جمله چهره های ایرانی تبار این حزب می توان به امید نوری پور نماینده پارلمان آلمان (بوندس تاگ) اشاره کرد. به نظر می رسد روی کار آمدن سبزها در آلمان در برخی جنبه ها از جمله فشار آوردن بر رقبای منطقه ای ایران به سود جمهوری اسلامی ایران باشد. با این حال نباید فراموش کرد موضوعات حقوق بشری همواره در سیاست های این حزب به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت باید توجه داشت اگرچه پنج ماه مدت زیادی جهت گمانه زنی در مورد عرصه سیاست در آلمان محسوب می شود، اما آنچه مشخص است حداقل حزب سبزها در دولت آینده به عنوان شریک در قدرت حضور خواهند داشت.

 

 

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟