آیا عراق با خرید سلاح روسی خطر تحریم از جانب امریکا را می پذیرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مشاوران دستگاه‌های تسلیحاتی جهانی تأکید می کنند که عراق برنامه‌ای درازمدت برای دستیابی به شرکای جدید جهت واردات سلاح دارد.

هم‌زمان با افزایش حرف و حدیث‌ها در عراق درباره امکان روی آوردن عراق به روسیه به عنوان شریکی استراتژیک در بخش تسلیحات، «مجله دفاع امریکا» در گزارشی تفصیلی به این رویکرد جدید دستگاه‌های نظامی و امنیتی عراق پرداخت.

در این گزارش با شماری از مشاوران دستگاه‌های تسلیحاتی جهانی مصاحبه شده که همه آنها تأکید کرده اند که عراق برنامه‌ای درازمدت برای دستیابی به شرکای جدید جهت واردات سلاح دارد.

این منابع گفته‌اند که عراق در این راستا به دو علت روسیه را بر دیگر رقبا ترجیح می‌دهد،  نخست اینکه در رژیم گذشته عراق همه سلاح‌های اصلی ارتش عراق از روسیه تأمین می‌شد و بسیاری از این تجهیزات هنوز در نظام دفاعی عراق استفاده می‌شود، ازجمله سامانه ضد هوایی پانتسیر و نیز بالگردهای جنگی MI24، و برای همین هماهنگ‌ کردن سلاح‌های جدید با این سلاح‌های قدیمی برای عراق آسان خواهد بود.

علاوه بر این، جایگاه منطقه‌ای و جهانی روسیه و عضویتش در شورای امنیت هم به کفه آن را دربرابر دیگر رقبا تقویت می‌کند.

به گفته این کارشناسان، عراق در دو سطح می‌تواند از روسیه سلاح خریداری کند، نخست خرید سامانه‌های دفاعی معمولی که با سامانه‌های دفاعی امریکایی و اروپایی موجود در عراق تداخلی نداشته باشد، مانند سامانه دفاعی S-300 و جنگنده های سوخو، دوم سامانه‌های دفاعی پیچیده‌تر مانند S-400 که با سامانه‌های امریکایی تداخل پیدا می‌کند. اگر عراق سراغ گزینه دوم برود خشم امریکا را برخواهد انگیخت و احتمالا با تحریم‌هایی مواجه خواهد شد.

پیش از این «هیدز نویرت»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در دولت ترامپ، رسما گفته بود که اگر عراق سراغ خرید سامانه‌های پیشرفته دفاعی از روسیه برود تحریم خواهد شد و افزوده بود که این موضوع به مقامات عراقی اعلام شده است و عراق به‌خوبی از پیامدهای چنین اقدامی آگاه است.

عراق از اوایل دهه 1970 از مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای اتحاد جماهیر شوروی بود و طی سه دهه بیش از 30 میلیارد دلار سلاح از روسیه خریداری کرد.

روابط نظامی دو کشور در سال 2008 پس از اقدام روسیه در بخشش بدهی‌های عراق بابت تسلیحات که به 13 میلیارد دلار می‌رسید ازسر گرفته شد. روسیه در قبال بخشش این بدهی‌ها قرارداد توسعه میدان نفتی غرب قرنه را به دست گرفت که حدود 12 درصد از تولید نفت عراق را تأمین می‌کند.

یک سال بعد، عراق قراردادهایی برای خرید سلاح از روسیه امضا کرد، ازجمله قرارداد خرید 36 بالگرد به قیمت 1.3 میلیارد دلار و قرارداد 4 میلیارد دلاری خرید سامانه پانتسر، اما هیچ یک از این قراردادها شامل خرید سلاح‌های راهبردی نمی‌شد.

از سوی دیگر، ماه گذشته اعلام شد که تکنسین‌های شرکت لاکهید مارتین امریکایی که برای سرویس جنگنده‌های F-16 عراق در پایگاه بلد به سر می‌بردند در پی حملات راکتی به این پایگاه، عراق را ترک کرده‌اند. چنین حوادثی ممکن است عراق را به صرافت تلاش برای یافتن شرکای تسلیحاتی دیگر تشویق کند.

 

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟