طالبان پیشنهاد حضور نظامی ترکیه در افغانستان را به‌شدت رد کرد

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

طالبان روز چهارشنبه با پیشنهاد ترکیه برای حضور نظامی آن کشور در افغانستان برای محافظت و اداره فرودگاه کابل، به‌شدت مخالفت کرد.

به گزارش عرب نیوز، ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان، گفته است: «ما به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد نیروهایش را [در افغانستان] نگه دارد، خواه آمریکا باشد، خواه ترکیه.»

او افزود: «اگر ترکیه چنین قصدی دارد، امارت اسلامی افغانستان به‌شدت با آن مخالف است. ما حضور نظامی هیچ کشوری را با هر نامی که باشد، تحمل نخواهیم کرد.»

 

ترکیه پیشنهاد داده بود تا پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان، حفاظت و مدیریت فرودگاه کابل را در دست بگیرد؛ اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند آنکارا شرایطی را مطرح کرده است که باید بررسی و حل‌وفصل شوند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، در گزارشی نوشت که مقام‌های ترکیه می‌گویند این پیشنهاد را در نشست اخیر ناتو در ماه مه و وقتی آمریکا و شرکایش در مورد روند خروج نظامیان از افغانستان تا پیش از ۱۱ سپتامبر امسال به توافق رسیدند، ارائه کرده‌اند.

در این گزارش، از قول یک مقام ترک که هویت او مشخص نشده است، گفته می‌شود که مقام‌های آمریکا و ترکیه در مورد الزامات مرتبط با چنین ماموریتی با هم گفت‌وگو کرده‌‌اند و واشینگتن پذیرفته است به برخی از آن‌ها رسیدگی کند و مذاکرات در جریان است.

سخنگوی طالبان گفت: «ترکیه هم عضو ناتو است. نیروهایش ۲۰ سال اینجا حضور داشتند و در بخشی از جنگ شرکت کردند. آن‌ها نباید این خطا را مرتکب شوند. اگر بخواهند نیروهایشان را در افغانستان نگه دارند، بی‌تردید افغان‌ها با آن‌ها همان برخوردی را خواهند کرد که با دیگر مهاجمان کردند.»

او در گفت‌وگو با عرب نیوز افزود: «مسئولیت حفظ امنیت افغانستان فقط با افغان‌ها است و محافظت از اتباع خارجی، چه از دیدگاه اسلامی و چه بر اساس اصول بین‌المللی، بر عهده کشوری است که در آن زندگی می‌کنند.»

طارق فرهادی، مشاور حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، به عرب نیوز گفته است که موضع طالبان ممکن است بخشی از استراتژی نظامی این گروه باشد: «روشن است که طالبان می‌خواهند تمام پیوندهای دولت افغانستان با خارج را قطع کنند؛ اما این کار برای خود طالبان هم مخاطراتی خواهد داشت. متحدان ناتو، کمک‌های انسان‌دوستانه در اختیار افغانستان می‌گذارند و طالبان می‌داند که در آینده هم به این کمک‌ها نیاز خواهد بود.»

 

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟