دیدار مرکل و بایدن؛ مذاکرات “نورداستریم۲” در مسیری مطلوب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

صدراعظم آلمان در نخستین دیدارش با رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست سران گروه هفت در بریتانیا از جمله در مورد پروژه مناقشه‌برانگیز “نورداستریم ۲” مذاکره کرد. او از “فضای خوب” این گفت‌وگو سخن گفت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حاشیه نشست سران هفت کشور صنعتی (گروه هفت) در کورن‌وال بریتانیا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ملاقات و از جمله در مورد پروژه مناقشه‌برانگیز خط لوله گازی “نورداستریم ۲” گفت‌وگو کرد. این خط لوله قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند.

صدراعظم آلمان که به‌زودی با دعوت جوبایدن به واشنگتن خواهد رفتز فضای حاکم بر این گفت‌وگو را “خوب و باز” خواند و گفت که در این نخستین ملاقاتش با جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد یک رشته موضوع‌ها تبادل نظر کرده است.

آنگلا مرکل یادآور شد که در حال حاضر مذاکره‌کنندگان آمریکایی و آلمانی در باره خط لوله گازی “نورداستریم۲” در حال بحث و گفت‌وگو هستند.

مرکل افزود گفت‌وگوها مسیر درستی را طی می‌کنند زیرا برای اوکراین بسیار مهم است که بعد از اتمام این خط لوله همچنان شریک ترانزیت گاز روسیه باقی بماند.

دیدار سران دو کشور ۱۵ ژوئیه در کاخ سفید

خط لوله “نورداستریم ۲” می‌تواند اوکراین را دور بزند و موقعیت این کشور را از هزینه‌های سودآور ترانزیت محروم و در برابر روسیه تضعیف کند.

گاز روسیه در حال حاضر از طریق خطوط لوله ترانزیت اوکراین اتحادیه اروپا را تغذیه می‌کند و اوکراین از محل ترانزیت گاز از این کشور درآمدی میلیاردی دارد.

مرکل قرار است در دیدار کاری خود با بایدن در ۱۵ ژوئیه در کاخ سفید که احتمالا آخرین دیدار او به عنوان صدراعظم آلمان خواهد بود درباره این موضوع گفت‌وگو کند.

بایدن پیش از این برای نشان دادن حسن نیت خود تحریم‌های ایالات متحده علیه شرکت‌های درگیر در پروژه ساخت خط لوله “نورداستریم۲” را لغو کرد تا به رابطه کشورش با آلمان بهبود ببخشد.

مرکل گفت، در دیدارش با بایدن در حاشیه نشست “جی ۷” در بریتانیا علاوه بر این در مورد اوضاع افغانستان و ملاقات بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن در ژنو نیز گفت‌وگو کرده است.

واشنگتن امیدوار است این دیدار به ثبات بیش‌تری در مناسبات دو کشور بینجامد و آن را بیش از پیش قابل پیش‌بینی‌ کند.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده بود قرار است در این ملاقات مسائلی مانند پاندمی  کرونا، مناقشه‌های منطقه‌ای، سلاح‌های هسته‌ای و روابط دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرند.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟