مقصود آمریکایی‌ها از تعلیق دو مرحله‌ای تحریم‌ها چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پیشنهادات مبنی بر دو مرحله‌ای کردن تعلیق تحریم‌ها در این راستا است که ابتدا تحریم‌های نفتی، بانکی و بازگشت ایران به سوئیفت صورت پذیرفته و حل مباحثی نظیر چالش‌های حقوق بشری، موشکی و حضور منطقه‌ای ایران و رفع تحریم‌های مربوطه، مشروط به پذیرش گفتگوی ایران با غرب در این موارد باشد، امری که تا کنون مورد پذیرش ایران قرار نگرفته است.

دور جدید نشست وین از روزهای گذشته با حضور مقامات ارشد مذاکره کننده ایران و شش قدرت جهانی آغاز شده است. با اینکه در هفته های گذشته بارها شاهد بیان رفع تحریم ها و موضوعاتی از این قبیل حتی از شخص رئیس جمهور بوده ایم اما گویا خبری از لغو تحریم ها و راستی آزمایی نیست. علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا و سیاست بین الملل دراین موضوع به چند پرسش راهبرد معاصر، پاسخ داده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 


علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی در خصوص وضعیت گفت وگوهای برجام در وین و انتظارات ایران و آمریکا از یکدیگر در این دور از مذاکرات گفت: به طور قطع می توان گفت تفاوت چندانی در روند مذاکرات ایجاد نشده، به این دلیل که همچنان فضای مذاکرات سرد است و طرفین درباره مسائل مطرح شده هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده اند، ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد به سرعت به نتیجه مطلوبی برسیم چرا که از نظر آمریکا سطح انتظارات ایران از استانداردهای نشست وین  بالاتر است.

 


وی در این باره خاطر نشان کرد: ایران متقاضی لغو یکباره تحریم‌ها است، ضمن اینکه به عنوان شرط بازگشت به تفاهم برجام، موضوع راستی‌آزمایی بازگشت آمریکا به برجام را از این کشور خواسته است، این در حالی است که آمریکایی ها به هیچ وجه مطالبه راستی آزمایی ایران را برای خود قبول نمی کنند، چرا که آنها معتقد هستند موضوعی به نام” راستی آزمایی” در برجام مطرح نشده بنابراین چنین انتظاری دور از واقعیت است.

 


علی بیگدلی در این باره توضیح داد: آمریکایی‌ها خواسته ایران برای راستی آزمایی از خود را انتظار نابجایی می‌دانند، بنابراین با توصیف آنچه تا کنون گذشته است هنوز در نشست وین به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم، گرچه امروز صبح نماینده اتحادیه اروپا صحبت‌هایی کرده و ابراز امیدواری کرده است که برخی مشکلات فی مابین حل شود و طرفین به نتایج قابل قبولی برسند، اما همچنان به رسیدن به تفاهم مشترک بین ایران و آمریکا نمی توان امیدوار بود.

 


کارشناس مسائل آمریکا در خصوص موضوع یافتن اورانیوم در ایران و گزارش رئیس سازمان بین المللی انرژی هسته ای گفت: آنچه آقای گروسی درباره پیدا کردن اورانیوم در ایران گزارش کرده ربطی به نشست وین ندارد، ضمن اینکه علی رغم اینکه این گزارش به شورای حکام ارائه شده، به نظر می رسد عدم هر گونه تصمیم گیری درباره این موضوع به نتایج نشست وین موکول شده است. البته مهلت یک ماهه نظام به آژانس درخصوص مصوبه اقدام راهبردی مجلس نیز رو به پایان است و زمانی برای طرف خارجی باقی نمانده است، بنابراین مجموعه آنچه اتفاق می‌افتد خبرهای دلخوش کننده ای به ما نمی‌دهد که نشست در حال حرکت  به سمت موفقیت است.

 


علی بیگدلی درباره انتظارات سران آمریکایی از ما گفت: آمریکایی ها انتظار دارند  ایران سطح انتظارات خود را کاهش دهد و انتظار نداشته باشد که همه تحریم‌ها به یکباره برداشته شود، ضمن اینکه ایران به تعهدات برجامی خود برگردد. به هر حال پیشنهاداتی مبنی بر دو مرحله ای کردن تعلیق و در نهایت لغو تحریم ها در میان است که در ابتدای امر تحریم های نفتی، بانکی و بازگشت ایران به سوئیفت انجام شود بعد از آن دولت آمریکا به سراغ حل مباحثی مثل حقوق بشری، موشکی، حضور منطقه ای ایران و عدم کمک های مالی به گروه های مقاومت که از نظر آمریکایی ها تروریستی به شمار می روند برود که ایران این موضوعات را نپذیرفته است.

 


  وی دراین باره تصریح کرد: آمریکایی ها بیان می کنند که تحریم های ذیل برجام که آقای ترامپ آنها را  لغو کرد برمی داریم یعنی تحریم های برجامی، حال چه به صورت تعلیق یا لغو، اما مشروط به آنکه ایران درباره مسائلی که کنگره آنها را تحریم کرده مثل همان موضوعات حقوق بشری، موشکی‌، منطقه ای و حمایت از گروه های مقاومت را با آمریکا بر سر میز مذاکره کنار بگذارد. دولت آمریکا مدعی است که در غیر این صورت نمی تواند تحریم های کنگره را لغو کند چرا که چنین توانایی ندارد، همانگونه که گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه بر عدم رفع تحریم های کنگره تاکید دارند و جمهوری خواهان نیز چنین طرحی به کنگره ارائه داده اند که هنوز مشخص نیست به تصویب می رسد یا خیر، اما این موضوع نشان می دهد محیط کنگره برای آقای بایدن محیط مناسبی نیست، لذا نمی تواند به تنهایی تمامی تحریم ها علیه ایران را لغو کند. بی تردید آمریکا هرگز زیر بار خواسته های ما نمی رود و در چنین شرایطی مطلقا تن به درخواست های ما یعنی لغو کلیه تحریم ها نمی دهد.

 

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟