چالش های داخلی و خارجی پیش زمینه طرح «کودتا در اردن»

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 پس از تحولاتی که اردن شب گذشته شاهد بود، دربار عربستان و نیز مصر و لبنان و بحرین و عراق و کویت و قطر و ایالات متحده بر حمایت خود از پادشاه اردن تأکید کردند.

نشریه امریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تأکید کرد که تردیدی نیست که ثبات در اردن برای سرتاسر خاورمیانه و جامعه بین المللی اهمیت دارد.

یک منبع امنیتی اردنی به خبرگزاری رسمی این کشور گفت که پس از دریافت اطلاعات مهم امنیتی دو چهره مهم در این کشور بازداشت شده اند که یکی شریف حسن بن زید و دیگری ابراهیم عوض الله است.

عوض الله که در ایالات متحده تحصیل کرده مدت ها از چهره های بسیار نزدیک به پادشاه اردن و رئیس دربار بود که بعدتر وزیر دارایی اردن شد و نقش مهمی در اجرای اصلاحات اقتصادی در این کشور داشت.

بازداشت یا حصر خانگی حمزه بن حسین، برادر ناتنی پادشاه اردن، اولین مورد برخورد با چهره ای از خاندان سلطنتی اردن از زمان پادشاهی ملک عبدالله دوم است.

به گزارش رویترز، تلاش های حمزه بن حسین برای برقراری روابط با ناراضیان در میان قبایل بانفوذ اردن از مدتی قبل حساسیت دستگاه های امنیتی اردن را برانگیخته است.

این گروه ها از چند هفته پیش تظاهراتی را در اعتراض به فساد در اردن برگزار کردند. پیامدهای شیوع کرونا تأثیر بسیار بدی بر وضعیت اقتصادی اردن که درآمدهای محدودی دارد نهاده و موجب افزایش آمارهای بیکاری و فقر شده است.

اردن از مهم ترین متحدان ایالات متحده در منطقه است که از 1994 معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده است.

این کشور کوچک حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد و 1.3 میلیون آواره سوریه ای در شرایطی بسیار سخت در آن به سر می برند.

شیوع کرونا وضعیت اقتصادی اردن را وخیم تر کرده و باعث شده که مردم در اعتراض به محدودیت هایی که دولت برای مهار کرونا اعمال می کند و همچنین در اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی تظاهرات کنند.

اردن برای کاهش فشار اقتصادی بر خود نیازمند دریافت وام از صندوق بین المللی پول شد و برای این کار ناچار به اجرای سیاست های سختگیرانه این صندوق شد که به اقشار ضعیف آسیب زد.

برخی حوادث ازجمله ماجرای کمبود اکسیژن در یک بیمارستان و مرگ 9 بیمار و همچنین سرکوب اعتراضات اتحادیه معلمان در سال گذشته نیز به نارضایتی ها در اردن افزوده است.

از سوی دیگر، گسترش روابط کشورهای عربی با اسرائیل، از اهمیت و جایگاه اردن به عنوان واسطه ای مهم میان اسرائیل با این کشورها کاسته است و دیگر اردن محوریت خود را در روابط بین المللی عربی از دست داده است.

این همه باعث شده که اردن در پی بازتعریف نقش و جایگاه خود در منطقه برآید و در همین راستا در پی ایجاد پیمانی اقتصادی با عراق و مصر برآمد که نخست وزیر عراق از آن به مشرق جدید یاد کرد.

شب گذشته روزنامه امریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات اردنی گزارش داده است افرادی که امروز در اردن دستگیر شده اند قصد داشته اند علیه حکومت پادشاهی این کشور توطئه کرده و کودتایی را پیش ببرند.

به نوشته این روزنامه نیروهای امنیتی اردن شاهزاده حمزه بن الحسین و 20 نفر دیگر را به دلیل آنچه تهدید برای ثبات کشور نامیده اند، دستگیر کرده اند.

واشنگتن پست همچنین به نقل از یک مقام مسئول در کاخ پادشاهی اردن خبر داده که یک توطئه پیچیده با ابعاد مختلف که شامل یکی از اعضای خاندان سلطنتی نیز می شده، کشف و خنثی شده است. در این توطئه رهبران برخی قبایل اردنی و شماری از مسئولان دستگاه امنیتی اردن نیز دست داشته اند.

در تازه ترین اخبار مربوط به تحولات اردن، دولت اردن اعلام کرد که به زودی بیانیه ای درباره حوادث اخیر صادر خواهد شد.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟