یک گروه بحرینی به اعدام جوان شیعه عربستانی واکنش نشان داد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گروه بحرنی «ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه» در بیانیه‌ای اعدام «مصطفی آل درویش» جوان شیعه عربستانی از استان قطیف را عملی وحشیانه و غیرانسانی دانست.

به نوشته وبگاه منامه پست، در این بیانیه آمده است که اعدام این جوان عربستانی با ضربه شمشیر و عدم تحویل پیکرش نقض آشکار حقوق بشر است و دولت سعودی به سیاست سرکوب و کشتار ادامه می‌دهد.

گروه ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه، افزود: «حکومت سعودی تروریست و جنایتکار است و احترامی برای دین و حقوق بشر قائل نیست و بایدن و دولتش نیز در راستای سرپوش نهادن به جنایات همپیمانانش تلاش می‌کنند.»

به گفته این گروه شیعه بحرینی، شهید «مصطفی آل درویش» در زمانی بازداشت ۱۷ ساله بود و تحت شکنجه وحشیانه برای مدت طولانی جهت اعتراف به اقدامات نکرده، قرار گرفته و از این رو تحت فشار به لیستی از اتهامات خود اقرار کرده است.

ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه در ادامه شهادت وی را به خانوده‌اش و اهالی استان قطیف تسلیت گفت و از تمامی آزادگان جهان خواست تا این جنایت و جنایات گذشته «محمد بن سلمان» را محکوم کنند.

 وزارت کشور عربستان سعودی روز سه شنبه از اجرای حکم اعدام مصطفی بن هاشم بن عیسی آل درویش جوان شیعه به اتهام داشتن تصاویری از اعتراضات سال ۲۰۱۲ و شرکت در “اعتراضات خشونت آمیز” خبر داد.

آل درویش هنگام دستگیری تنها ۱۷ سال داشت و اعدام او نقض فاحش حقوق بشر است.

واشنگتن پست” در این خصوص نوشت: عربستانی‌ها مدعی شده‌اند که جوان شیعی اعدام شده ۱۳ اتهام داشته است. از مشارکت آل درویش در تظاهرات قطیف به عنوان یکی از اتهامات او یاد شده است. این درحالی است که چندی پیش برخی نهادهای حقوق بشری اتهامات علیه او را ساختگی و سیاسی خوانده و خواستار لغو حکم اعدام وی شده بودند.

عفو بین الملل در بیانیه‌ای در ارتباط با نقض حقوق بشر در عربستان سعودی گفت: آل درویش پس از بازداشت خود در سال ۲۰۱۵، شش ماه در سلول انفرادی قرار داشت و تا دو سال بعد از بازداشت خود به وکیل دسترسی نداشت. سپس دادگاه ویژه جنایی در ریاض محاکمه او را آغاز کرده و وی را به اعدام محکوم کرد.

عفو بین الملل افزود: پرونده آل درویش سپس به ریاست امنیت کشور ارجاع داده شد. این سازمان تحت نظر دادگاه سلطنتی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در آن نفوذ زیادی دارد. پادشاه عربستان اجرای اعدام‌ها را تایید می‌کند و این احکام معمولا به صورت گردن زدن انجام می‌شود.

این در حالی است که عربستان سعودی سال گذشته مدعی شده بود که مجازات اعدام را کنار گذاشته است.

طبق گزارش سازمان حقوق بشر عربستان سعودی در اروپا، این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۶ نفر را اعدام کرده است. این در حالی است که تعداد کل اعدامی‌ها در عربستان در سال گذشته ۲۷ نفر بوده است.

عربستان سعودی در سال ۹۸، ۳۷ نفر از شهروندان شیعه این کشور را گردن زد و پس از آن سر یکی از آنها را به نمایش گذاشت.

پیشتر نیز عفو بین الملل در واکنش به اعدام های اخیر عربستان، اعلام کرد: این اقدام شاهدی هولناک است که نشان می دهد مقامات سعودی هیچ ارزشی برای جان انسان ها قائل نبوده و از مجازات اعدام بطور سازمان یافته برای سرکوب اقلیت شیعه در این کشور استفاده می کنند.

عربستان سعودی تنها کشور در جهان است که احکام مرگ را با گردن زدن اجرا می کند.

پیش تر عفو بین الملل با بررسی وضعیت حقوقی کارگران خارجی، اقلیت شیعه در شرق عربستان، شکنجه زندانیان، مجازات غیرقانونی اعدام و ممنوعیت فعالیت های مدنی و حقوقی، گزارش سالانه خود را از وضعیت بحرانی حقوق بشر در سعودی منتشر کرد.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان خود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات های سنگین و اعدام محکوم می‌ کند.

 

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟