حمایت از اسرائیل در میان نسل جدید اوانجلیک های آمریکا کم شده است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در گیری های اخیر بین اسرائیل و فلسطین نشان داد که نگرش یهودیان جوان آمریکایی به اسرائیل تغییر کرده و این درحالی است که اسرائیل حساب ویژه ای روی اوانجلیک ها در حمایت از موجودیت خود باز کرده است.

نظر سنجی دانشگاه مریلند نشان می دهد بیشترین گروه حامی اسرائیل در بین جمهوری خواهان، اوانجلیک ها هستند و اگر آنان را از دایره جمهوریخواهان خارج کنیم، می بینیم که نگاه سایر جمهوریخواهان به اسرائیل، تفاوت چندانی با سایر آمریکایی ها ندارد.

به همین دلیل است که سفیر سابق اسرائیل در آمریکا «ران درِمِر» اخیرا گفت «اسرائیل باید انرژی بیشتری صرف برقراری ارتباط با اوانجلیک ها کند و آنان را مقدم بر یهودیان آمریکا بداند؛ چرا که متأسفانه بسیاری از این یهودیان در شمار منتقدان ما قرار دارند». اظهارات درمر در پاسخ به انتقاد سرکنسول سابق اسرائیل در نیویورک «دنی دایان» مطرح شد. آقای دایان گفته بود «سفارت ما در آمریکا انرژی و توجه خود را تنها صرف رابطه با محافظه کاران، جمهوریخواهان، اوانجلیک ها و گروهی خاص از یهودیان می کند»

اما نظرسنجی جدیدی که به سفارش دانشگاه کارولینای شمالی توسط گروه بارنا انجام شده، درستی یافته های دانشگاه مریلند را نشان می دهد: اینکه جوانان اوانجلیک نسبت به نسل قدیمی تر، کمتر از اسرائیل حمایت می کنند.

این نظرسنجی نشان می دهد که از سال 2018 تا 2021 تغییرات شگرفی حاصل شده است؛ به نحوی که حمایت از اسرائیل در بین نسل جوان اوانجلیک از 75% به 34% کاهش یافته است. دست راستی های اسرائیل سالهاست که روی حمایت اوانجلیک ها از خود حساب باز کرده اند و در دوران ترامپ نشان دادند که این اعتماد درست بوده است، اما حالا نتایج نظرسنجی سؤالاتی را پیرامون خلل ناپذیری حمایت اوانجلیک ها از اسرائیل ایجاد کرده است.

برای بررسی بیشتر این تغییر، من دو نظرسنجی که توسط دانشگاه مریلند در سال 2015 و آغاز مبارزات ریاست جمهوری آمریکا، و سال 2018 و رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری، از اوانجلیک ها انجام شده است را مورد تحقیق و ارزیابی قرار دادم. این بررسی نشان می دهد که شکاف زیادی بین اوانجلیک های زیر 35 سال و اوانجلیک های بالای 35 سال بر سر حمایت از اسرائیل وجود دارد و این شکاف تا اکتبر 2018 به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

سؤالی که در نظرسنجی های دانشگاه مریلند پرسیده شده، این است «شما مایلید آمریکا در جنگ بین اسرائیل-فلسطین چه نقشی ایفا کند: جانب اسرائیل را بگیرد، جانب فلسطین را بگیرد، جانب هیچ کدام را نگیرد؟» در بین کسانی که جانب اسرائیل را انتخاب کردند، اوانجلیک ها بیشترین درصد را داشتند؛ ضمن اینکه گروه سنی نیز در نوع جوابی که می دادند، عامل مهمی بود و افراد بالای 35 سال نسبت به جوانان بین 18 تا 34 بیشتر جانب اسرائیل را می گرفتند.

اما نظرسنجی سال 2018 نشان می داد که حمایت از اسرائیل در بین جوانان اوانجلیک نسبت به سال 2015 کاهش چشمگیری داشته و کسانی که در پاسخ به سؤال فوق می گفتند دوست دارند آمریکا جانب فلسطین را بگیرد، افزایش پیدا کرده اند. سال 2015، 40% از جوانان اوانجلیک جانب اسرائیل را گرفتند اما سال 2018 تنها 21% از آنان بر همان نظر بودند. همچنین درحالیکه سال 2015 تنها 3% از جوانان اوانجلیک به فلسطین گرایش داشتند، سال 2018 جمعیت آنان به 18% افزایش پیدا کرد و به این ترتیب اختلاف درصد بین دو گروه که در سال 2015، 37% بود، به سه درصد در سال 2018 رسید.

شکاف بین نسل جوان و مسن اوانجلیک بر سر جانبداری از اسرائیل، بین سالهای 2015 تا 2018 نیز گسترش یافته و از 14% در سال 2015 به 24% در سال 2018 رسیده است.

در بین افراد غیر اوانجلیک نیز، بین پاسخ دهندگان جوان و مسنی که تمایل داشتند آمریکا جانب اسرائیل را بگیرد، شکاف وجود داشت اما کمتر از شکافی بود که بین اوانجلیک ها دیده می شد. این شکاف سال 2015، 10% بود و در سال 2018 به 13% می رسید.

سال 2018 اوانجلیک های جوانی که حامی فلسطین بودند، دو برابر شدند و از 3% در سال 2015 به 18% رسیدند. این درحالی بود که حامیان غیراوانجلیک فلسطین در سال 2015، 5% بودند و در سال 2018 به 9% افزایش پیدا کردند.

دانشگاه مریلند از سال 2018 تاکنون نظرسنجی دیگری انجام نداده، اما از نظرسنجی سال 2021 دانشگاه کارولینای شمالی، نتایج مشابهی حاصل شده است. البته بین دو نظرسنجی، تفاوت هایی وجود دارد: سؤالی که دانشگاه کارولینا از شرکت کنندگان در نظرسنجی می پرسد با سؤال دانشگاه مریلند یکسان نیست و در نظرسنجی دانشگاه کارولینا وقتی از نسل جوان صحبت می شود، منظور افراد بین 18 تا 29 سال است؛ در حالیکه در نظرسنجی مریلند نسل جوان، سنین 18 تا 34 سال را شامل می شوند. با این وجود سؤالات دانشگاه کارولینا نیز حاوی مطالبی در خصوص حمایت اوانجلیک ها از اسرائیل است و نتایج حاصله نشان می دهد که این تغییر نگرش بین اوانجلیک های جوان در حمایت از اسرائیل، همچنان ادامه دارد.

تحقیقات دانشگاه کارولینای شمالی همچنین نشان می دهد که جوانان اوانجلیک علاقه کمتری به مسئله اسرائیل و جنگ اسرائیل –فلسطین دارند و تنها 38% از آنان می گویند که عقاید مذهبی شان منجر به حمایت آنها از اسرائیل شده است.  

یکی از عوامل تغییر نگرش جوانان اوانجلیک را می توان بیزاری انان از ترامپ دانست. مقاله ای که سال 2018 در نیویورکر منتشر شد، نشان می داد که جدا کردن خانواده ها در مرز مکزیک-آمریکا، تغییرات اقلیمی و … بر تغییر نگرش جوانان اوانجلیک مؤثر بوده است. برای علاقه مندان به مسئله عدالت اجتماعی نیز، وضعیت فلسطینیان چیزی مشابه جنبش «جان سیاهان مهم است» می باشد.

سخن آخر اینکه با توجه به شواهدی که مبنی بر تغییر نگرش اوانجلیک ها در حمایت از اسرائیل وجود دارد، دست راستی های اسرائیل باید در امیدی که به این گروه بسته اند تجدیدنظر کنند.

 

 

منبع:https://pe.annabaa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟