قدرت‌های جهانی در برلین بحران لیبی را بررسی می‌کنند

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

قدرت‌های جهانی، امروز چهارشنبه در نشستی در برلین می‌کوشند راهی برای صلح پایدار در این کشور جنگ‌زده شمال آفریقا بیابند و اطمینان حاصل کنند که انتخابات سراسری در ۲۴ دسامبر امسال برگزار می‌شود.

نماینده‌ حکومت موقت لیبی در این نشست به وزیران امور خارجه آمریکا، فرانسه و مصر خواهد پیوست. این مذاکرات با حمایت سازمان ملل متحد انجام می ‌گیرد.

نشست برلین، دومین گام از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به یک دهه خشونت گسترده در لیبی است. دور اول این مذاکرات در ژانویه ۲۰۲۰ با حضور روسای جمهوری ترکیه، روسیه و فرانسه برگزار شده بود.

پیش از نشست امروز، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به درخواست نشست سال پیش اشاره کرد و خواستار پایان مداخلات بین‌المللی و عقب‌نشینی جنجگویان خارجی از خاک لیبی شد.

او در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان گفت آنها که بار قبل در برلین قول عقب‌نشینی دادند، به وعده خود عمل نکرده‌اند.

هایکو ماس افزود: «برای آنکه شهروندان لیبیایی بتوانند در باره سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند، لازم است که نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند. حکمت انتقالی لیبی نیز بر این موضوع تاکید کرده است.»

 

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که حدود ۲۰ هزار جنگجوی خارجی هنوز در لیبی به سر می‌برند. این نیروها خطری عمده برای دوران گذاری هستند که باید به برگزاری انتخابات سراسری در این کشور منتهی شود.

به دنبال حمله ناتو و سرنگونی رژیم معمر قذافی در لیبی، این کشور دستخوش خشونت و جنگ داخلی بوده است. در حال حاضر حکومت انتقالی که مورد حمایت سازمان ملل متحد است، پایتخت کشور را در اختیار دارد، اما تشکیلات رقیب در شرق کشور مستقر است. هر یک از این تشکیلات جنگجویان خود را دارند و از حمایت کشورهای متفاوت خارجی برخوردارند.

در آوریل ۲۰۱۹، نیروهای نظامی تحت فرماندهی خلیفه هفتر با حمایت مصر و امارات متحده عربی حملات گسترده‌ای را برای تصرف تریپولی، پایتخت، آغاز کردند.

ترکیه از حکومت انتقالی تریپولی حمایت می‌کند و پس از آنکه به سود تریپولی وارد عرصه نبرد شد، تلاش‌های خلیفه هفتر باری تصرف پایتخت ناکام ماند و سرانجام دو طرف در ژنو، موافقت‌نامه صلحی را امضا کردند.

از آن زمان تاکنون، وضعیت امنیتی تا حدودی بهبود پیدا کرده است. هرچند سازمان ملل متحد اخیرا بار دیگر هشدار داد که مسئله سربازان خارجی در لیبی همچنان حل ناشده باقی مانده است.

رهبران غربی بارها خواستار خروج جنگجویان خارجی از لیبی شده‌اند، اما گروه‌های روسی که اردوگاه خلیفه هفتر در شرق کشور همچنان در صحنه حاضرند.

ترکیه نیز همچنان در پایتخت حضور دارد و مدعی است که حضورش به درخواست حکومت انتقالی انجام گرفته و توافقات مربوط به خروج نیروهای خارجی، شامل این کشور نمی‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان هشدار داده که خروج جنگجویان خارجی باید به صورت تدریجی و هماهنگ صورت گیرد تا ایجاد یک خلاء ناشی از ترک ناگهانی نیروهای هوادار یک سمت، موجب شروع حملات تازه نشود.

 

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟