قدرت واقعی پشت پرده در اسرائیل کیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در اسرائیل دولت جدیدی سرکار آمده است و با نخست وزیر شدن نفتالی بنت، دوران طولانی زمام‌داری بنیامین نتانیاهو به سر آمده است. اگرچه بنت به جناح راست رادیکال اسرائیل متعلق است، شریک او در قدرت، یائیر لاپید وزیر خارجه، در تمام تصمیم‌های دولت حق وتو خواهد داشت و می‌توان به نوعی ادعا کرد که او قدرت واقعی در اسرائیل محسوب می‌شود.

یائیر لاپید 57 ساله، که از طرف جناح میانه‌رو نامزد شده بود، سیاستمداری است که به انعطاف‌پذیری و مصالحه‌جویی شهرت دارد. همین ویژگی‌ها به او امکان داد که از طریق ماه‌ها مذاکرات پشت پرده طراح اصلی ائتلافی باشد که بنیامین نتانیاهو را به زیر کشید، ائتلاف شکننده‌ای که از راست‌گرایان، میانه‌روها، چپ‌گرایان، و حتی مسلمانان تشکیل شده است. لاپید برای این که این ائتلاف ممکن شود رضایت داد که به جای او بنت نخست وزیر شود، در حالی که حزب بنت ده کرسی کمتر از او در انتخابات به دست آورده بود.

لاپید در تل‌آویو در خانواده‌ای بسیار مرفه و سکولار به دنیا آمد. مادرش یک رمان‌نویس محبوب است و پدرش سیاستمدار میانه‌رویی که سابقه وزارت را هم در کارنامه داشته. لاپید دوران سربازی اجباری‌اش را با خدمت در تحریریه یک مجله نظامی سپری کرد و پس از آن حرفه روزنامه‌نگاری را پیشه کرد و از این طریق شهرت بسیار زیادی کسب کرد. او سپس در سال 2012 وارد سیاست شد و حزب میانه‌روی «یش آتید» (یعنی «آینده‌ای وجود دارد») را تأسیس کرد. حزب او به شکلی غیرقابل انتظار در انتخابات سال 2013 مقام دوم را کسب کرد و او در دولت نتانیاهو وزیر اقتصاد شد.

بخشی از موفقیت سیاسی لاپید به این دلیل بود که حزب او حقیقتاً در فرهنگ سیاسی اسرائیل میانه‌رو محسوب می‌شد. پیش از لاپید، احزاب مشهور به میانه‌رو یا مثل کادیما در واقع راست‌گرا بودند یا مثل مِرِتز در واقع چپ‌گرا. لاپید موفق شد برای اولین بار حزبی را تشکیل دهد که برای جمعیت قابل توجهی که نه راست بودند و نه چپ مناسب باشد. البته به شکل متقابل، مخالفین لاپید او را به همین دلیل به «حزب باد» بودن و عدم برخورداری از اصول مستحکم سیاسی و فرصت‌طلبی متهم کرده‌اند.

تا پیش از سقوط نتانیاهو، تحلیل‌گران شانس لاپید را جدی نمی‌گرفتند. لاپید طرفدار ایده دو دولت است که به همین دلیل راست اسرائیل با او مخالف است، ولی در عین حال برخی مواضع او توهین به اقلیت مسلمان و عرب اسرائیل بوده که به همین دلیل جناح چپ از او دل خوشی ندارد. اما لاپید با انعطاف بسیار زیاد و در عین حال ایستادگی بر سر هدف اصلی خودش یعنی پایان دادن به نتانیاهو، موفق شد همه افرادی که از او دلخوری داشتند متحد کند.

بخشی از موفقیت لاپید مدیون ویژگی‌های منفی نتانیاهو بوده است، به‌خصوص این ایده که یک فرد در حال کسب قدرت بسیار زیادی است. اما بخش مهمی از آن هم نشان‌دهنده ویژگی مثبت لاپید است. حتی اگر دولت بنت که در واقع با مدیریت لاپید شکل گرفته موفق نشود و پس از مدت کوتاهی سقوط کند، تا همین لحظه دستاورد لاپید نشان‌دهنده مهارت سیاسی بسیار بالای او بوده و به همین دلیل باید او را در آینده اسرائیل یک نیروی موثر و بسیار قدرتمند محسوب کرد. حتی اگر این ائلاف سقوط کند، وجهه سیاسی و شانس انتخاباتی لاپید بهبود یافته است، و به همین دلیل او در این بازی در هر حال یک برنده محسوب می‌شود.

 

 

 

منبع:https://qarneno.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟