چشم‌انداز آینده صلح در یمن و اهمیت نقش عمان

 
 
 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تارنمای شبکه «الجزیره» در گزارشی به بررسی توافق آتش‌بس احتمالی میان انصارالله و ائتلاف سعودی پرداخته و معتقد است با ورود میانجیگرانه اخیر عمان به پرونده یمن ناظران این توافق را قریب‌الوقوع می‌دانند اما با ارائه شواهدی مدعی است این توافق به احتمال زیاد باثبات و پایدار نخواهد بود. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش می‌آید.

عمان که مدت‌هاست به عنوان یک کشور بی‌طرف در منطقه شناخته می‌شود طی هفته‌های اخیر تلاش‌هایی را برای مذاکرات مستقیم عربستان و انصارالله انجام داده است. گرچه توافق صلح هدفی بلندپروازانه به نظر می‌رسد ولی ناظران معتقدند، ممکن است این امر نزدیک باشد.

پیتر سالزبری، تحلیلگر ارشد یمن گروه بین‌المللی بحران به الجزیره گفته است: «خبر خوب این است که تمرکز اصلی بر مذاکرات مستقیم با رهبری حوثی‌ها در صنعاست و خبر بد این‌که، این موضوع هنوز فاصله مواضع حوثی‌ها و سعودی را برطرف نکرده و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، ما تحرک زیادی نخواهیم دید».

البته از زمان رد پیشنهاد آتش‌بس در ماه مارس توسط انصارالله، مواضع طرفین کمی تغییر کرده است. انصارالله خواستار آتش‌بس حقیقی، بازگشایی بدون شرط فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده و خروج کامل نیروهای خارجی از یمن است ولی پذیرش این شروط برای سعودی‌ها دشوار است. سالزبری معتقد است: «سعودی‌ها به دنبال تضمین‌های محکم درباره امنیت مرزهای جنوبی خود و عدم نفوذ و دخالت ایران در یمن هستند».

 از سویی چون انصارالله بخش‌های زیادی از یمن را در کنترل خود دارد و از حیث نظامی در موقعیت برتری قرار گرفته و ممکن است به زودی مأرب را نیز تصرف کند و به صورت مستمر حملات موشکی و پهپادی به عمق خاک سعودی انجام می‌دهد، احساس می‌کند که می‌تواند شرایط و زمان‌بندی هرگونه توافق صلح را تعیین نماید.

 اما نکته مهم این‌که با توجه به اختلافات آشکار بین انصارالله و طرف‌های مقابل، در صورت توافق بین انصارالله و عربستان تحقق صلح در یمن بعید است. یک عضو سابق کنفرانس ملی گفت‌وگوی یمن معتقد است: «این چشم‌انداز، واقع‌بینانه یا پایدار نیست. شاید چیزی امضا شود، اما همه منتظر خواهند بود که انگشت‌های خود را روی ماشه بگذارند تا دوباره جنگ شود».

 

 

منبع:http://tabyincenter.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟