دولت جدید در اسرائیل اعلام‌شده است: پس چه کسی جای بی بی را می‌گیرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در تحلیلی به قلم «میچل پلیتنیک» در مورد تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل می‌نویسد: «زمانی که نفتالی بنت اعلام کرد که به ائتلاف موسوم به ضد نتانیاهو می‌پیوندد، بیش از هر زمان دیگر بنیامین نتانیاهو به پایان دوران نخست‌وزیری خود نزدیک‌تر شد. در این راستا طیف سیاسی گسترده‌ای از اسرائیل گردهم آمدند که می‌توان به حزب محافظه‌کار عرب، احزاب چپ‌گرای صهیونیستی و سه حزب کاملاً راست‌گرا اشاره کرد که همه دارای یک هدف مشترک خروج نتانیاهو از قدرت» بودند.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم:

  • مطمئنت دولت ائتلافی، بی‌ثبات‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل خواهد بود. این ائتلاف تنها برای بیرون راندن بنیامین نتانیاهو از قدرت گردهم آمده است و تنها جلوگیری از بازگشت او آن‌ها را در کنار هم خواهد نگه داشت. در رأس دولت جدید، «نفتالی بنت» قرار خواهد داشت که تنها هفت کرسی در کنست را رهبری می‌کند و می‌تواند در نیمه‌عمر دولت جدید، آن را به یائیر لاپید، رهبر حزب «یِش آتید»، بسپارد.
  • نفتالی بنت حتی بسیار شدیدتر از نتانیاهو مخالف راه‌حل «دو کشوری» برای مسئله فلسطین بوده است و همواره با قاطعیت و بدون هیچ‌گونه ابهامی با آن مخالفت کرده است. وی مطمئناً در مقابل کوچک‌ترین فشار دولت بایدن، موضع سخت و رادیکالی اتخاذ خواهد کرد؛ اما یائیر لاپید شریک بنت، رابطه بسیار قوی‌تری با ایالات‌متحده و مهم‌تر از همه با حزب دموکرات دارد. وی احتمالاً تلاش خواهد کرد تا رابطه را از نو بنا و وحدت حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را در مسئله فلسطین برقرار سازد
  • «دولت جدید برای تغییر» به گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری و محاصره نوار غزه ادامه خواهد داد. این دولت به تلاش‌های خود برای تضمین عدم تقسیم بیت المقدس و تأکید بر انحصار این منطقه برای اسرائیل ادامه خواهد داد. این دولت همچنین با ورود مجدد ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای ایران (برجام) مخالفت خواهد کرد. اگرچه بنت و لاپید در مورد چگونگی واکنش به برجام و شهرک‌سازی در کرانه باختری و محاصره نوار غزه اختلاف‌نظر داشته باشند؛ اما نقطه اصلی اختلاف بیشتر به مسائل داخلی ازجمله موضوعات مرتبط به دادگستری، برنامه درسی آموزشی و تصمیمات مربوط به تخصیص منابع بازمی‌گردد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «خروج نتانیاهو و حضور برجسته یائیر لاپید در دولت جدید فرصتی برای او فراهم خواهد کرد تا همچنان به تلاش خود برای ادامه همکاری با اسرائیل بهره ببرد. در عوض، بایدن باید از این فرصت استفاده کند تا روشن کند که ایالات‌متحده می‌خواهد برای این مسئله راه‌حلی را پیگیری کند که با زبان «برابری» سازگار باشد که در این هفته‌های گذشته به‌شدت بر آن تأکید می‌کند؛ اما این تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که دموکرات های مترقی برای گسترش فهرست متحدان خود در کپیتول هیل برای تغییر رویکرد ناموفق ایالات‌متحده در قبال مسئله فلسطین تلاش بیشتری انجام دهند.»

 

 

https://responsiblestatecraft.org/2021/06/02/what-the-new-government-in-jerusalem-means-for-us-israel-relations/

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟