دوگانه تحریم و نفوذ سیاسیِ غرب در لبنان با چه هدفی دنبال‌ می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت‌های غربی بویژه فرانسه و رژیم سعودی می‌کوشند تا با تحمیل فشارهای سخت اقتصادی و معیشتی به مردم لبنان، آنان را وادار به شورش‌های وسیع و اعتراضات گسترده علیه مقاومت و سایر نیروهای مستقلی که در صحنه لبنان به دنبال دفاع از تمامیت ارضی این کشور هستند، کنند.
 

تشکیل دولت پایدار در لبنان به دلیل توطئه‌های مکرر دولت‌های غربی که فرانسه در راس آنها قرار گرفته، به همراه دلارهای نفتی عربستان سعودی که برای برهم زدن وحدت و انسجام در لبنان دست غرب را برای توطئه های بیشتر باز کرده است، ملت لبنان را در تنگناهای شدیدی قرار داده است.

تحمیل تحریم‌های متعدد و مانع تراشی‌های مکرر بر سر راه اعطای کمک به ملت لبنان و همکاری‌های تجاری با این کشور، بخصوص توسعه صادرات ایران به لبنان موضوعاتی است که روز به روز معیشت و زندگی مردم لبنان را سخت‌تر کرده است.

اگرچه دولت‌های غربی و سران رژیم سعودی نقش ویژه و بارزی در فقر و ناامنی‌های مردم لبنان دارند، اما نمی‌توان از کنار دسیسه‌های شخص آقای سعد حریری که کمک دهنده و یاری‌رسان خوبی برای تحقق خواسته‌های دولت های غربی است چشم پوشی کرد.

 فرانسه به دنبال پیاده‌سازی طرح‌های استعماری خود در لبنان است، با اینکه نیروهای ائتلاف این طرح را دخالت آشکاری در امور لبنان می‌دانند، اما با این حال طرف غربی بدون کمترین ملاحظه‌ای با همراهی و همیاری کشورهای مرتجع عربی منطقه فشارهای متعددی را به لبنان وارد می‌کند و مانع از تشکل دولت در این کشور شده است.

با آنکه آقای سید حسن نصرالله بارها خواستار واردات نفت و بنزین و افزایش صادرات و تجارت با ایران شده تا بخشی از نیازهای مردم لبنان را از طریق تعامل با جمهوری اسلامی ایران برطرف کند، اما علاوه بر تحریم‌های سخت گیرانه‌ای که ملت لبنان را در تنگنا قرار داده، با مساله صادرات سوخت از ایران به لبانان مخالفت‌های جدی صورت می‌گیرد.

 سیاسیون غرب‌گرا در لبنان مانع تحقق ارتباط و تعامل تجاری با جمهوری اسلامی ایران با این کشور می‌شوند این درحالی است که بر اثر تحریم‌ها ظالمانه و افزایش قیمت‌های ناشی از آنها فشار مضاعفی را به مردم لبنان وارد می‌کند، سیاست‌های برخی از سیاست‌مداران لبنانی تحت تاثیر دولت‌های غربی بخصوص فرانسه است و تابع سیاست‌گذاری‌ها و خط‌مشی هستند که آنها برای مردم لبنان مشخص می‌کنند. بی‌تردید سیاست‌مداران غرب‌گرای لبنانی و دولت‌های مرتجع عربی با تحمیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و ممانعت‌‎های جدی برای گسترش ارتباط تجاری لبنان با ایران هدفی جز شکستن اراده مردم لبنان را دنبال نمی‌کنند.

دولت‌های غربی بویژه فرانسه و رژیم سعودی می‌کوشند تا با تحمیل فشارهای سخت اقتصادی و معیشتی به مردم لبنان، مردم را وادار به شورش‌های وسیع و اعتراضات گسترده علیه مقاومت و سایر نیروهای مستقلی که در صحنه لبنان به دنبال دفاع از تمامیت ارضی این کشور هستند، کنند. غرب‌مداران و غرب‌باوران به دنبال شورش اجتماعی و به‌هم‌ریختگی و از بین بردن ثبات در لبنان هستند تا بتوانند حاکمیت سیاسی جریان «المستقبل» را با همراهی و همکاری فرانسه و سعودی یک بار دیگر در لبنان به روی بیاورند.

آنچه به عنوان تعداد وزرا وسهیمه‌هایی که آقای سعد حریری برای دولت آینده عنوان می‌کند بهانه مضحکی بیش نیست. سعدحریری با توسل به این بهانه اهداف غرب را در لبنان مدیریت می کند، از این منظر می‌توان پیش بینی کرد لبنان در روزهای آینده گرفتار ناامنی‌های بیشتری خواهد بود چرا که دشمنان ملت لبنان، با فراهم سازی بسترهای اعتراضی مردم مترصد فرصتی برای تحقق اهداف خود هستند.

رئیس جمهور فرانسه طی دو سفر سال گذشته خود به لبنان، به صراحت این موضوع را بیان کرد که فرانسه مشروط به کنار رفتن نیروهای مقاومت از سیاست این کشور حاضر به اعطای کمک‌هایی به ملت لبنان است! اگر لبنان با فرانسه در کنار گذاشتن نیروی مقاومت از صحنه سیاسی همراه شود اهداف سعودی و فرانسوی ها در لبنان کلید زده می‌شود، لذا فشارهای اقتصادی بر ملت لبنان به غیر ازکنار گذاشتن مقاومت از معادلات سیاسی این کشور که خواسته دولت‌های غربی است پایان نمی‌پذیرد. فرانسه سعی دارد با دخالت خود اوضاع سیاسی لبنان را به نفع خود مصادره کند این موضوعی است که نیروهای مقاومت به دلیل تهدید منافع ملی لبنان هرگز آن را بر نمی‌تابند لذا مقاومت مردم لبنان و پافشاری آنها بر حفظ منافع ملی قطعا درآینده می‌تواند معادلات را به نفع مردم لبنان و به ضرر حکومت‌ها و دولت‌های مستکبر تغییر دهد.

 

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟