بارقه امیدی در فرانسه ؟

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

آیا با توجه به چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه ، باز هم طی ده ماه آینده نظاره گر اوج گیری اخبار مربوط به سوانح وحوادثی خواهیم بود که بر جوعمومی وحشت از ناامنی دامن می زند (١) ؟ و سپس نیروهای خیرخواهی با علم کردن لزوم برپایی «سدی محکم» در مقابل راست افراطی که بر موج ترس و وحشت سوار گشته، به عنوان ناجی به میدان خواهند آمد ؟

بنظر می رسد که پذیرش این زنجیره اجتناب ناپذیر نیست. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٢٢ از قبل مشخص نمی باشد. دو نامزدی که به عنوان تنها گزینش های ممکن نهایی معرفی می شدند، یعنی خانم مارین لوپن و آقای امانوئل ماکرون، در آزمون انتخابات منطقه ای اخیر آرای کمی بدست آورده و تضعیف شدند. به این ترتیب اشتباهات فاحش در نتایج نظرسنجی های بی پایه قبل از انتخابات منطقه ای، اعتبار گمانه زنان سیاسی را به شدت خدشه دار ساخته است.

مسلماً میزان استثنایی افرادی که در رای گیری مربوط به انتخابات منطقه ای شرکت نکردند (۶۶.٧٢٪ در پایان دور اول) نشانگر عدم درک آنها از تقسیمات منطقه ای خودسرانه دولت می باشد (مقاله Benoît Bréville را بخوانید)، اما اعتصاب رأی دهندگان به ویژه بیانگر انزجارآنها از کارزار سیاسی ایست که درژرفای عوام فریبی نسبت به راست افراطی دست و پا زده و مهمترین موضوعات مورد طرحش امنیت ، بزهکاری و مهاجرت بوده است، سه موضوعی که به به هیچ وجه در حوزه صلاحیت مدیریت منطقه نمی باشند. تلاش بی وقفه رسانه ها در این راستا به منظور باد کردن خطر راست افراطی و سپس تقلیل انتخابات ریاست جمهوری به تنها دو گزینه ممکن و نهایتا انتخاب حریف خانم لوپن در بهار سال آینده پس از دور دوم و برگزاری جشن بزرگ پیروزی، نقش بر آب شد. حزب خانم لوپن بیش از نیمی از آرا خود را نسبت به رای گیری پیشین از دست داد (٢،٧۴٣،٠٠٠ رأی ، در مقایسه با ۶،٠١٩،٠٠٠ رأی در دسامبر ٢٠١۵). چنین نتیجه ای به واقع نشانگر اوج گیری موج فاشیسم در فرانسه نمی باشد که قرار بود توده ها را گوسفند وار حول چوپان شریف الیزه گرد آورد.

اکنون شکست مفتضحانه – شاید موقتا؟ – مانوری که آقای ماکرون در نظر گرفته بود فاحش است و نتایج ضعیف انتخاباتی وزرای مهم وی که در رسانه ها گرد و غبار راه می اندازند (به طور متوسط ١١٪ ، یعنی ٣.۶۶٪ از رای دهندگان ثبت شده !) تحقیرآمیزمی باشد، به ویژه در رابطه با حزبی که دارای اکثریت کرسی های مجلس ملی فرانسه است. برای رئیس جمهوری که شیفته اعمال قدرت انفرادی است – تا حدی که خودش راسا به طور استثنایی تماشاگران مسابقات نیمه نهایی تنیس را از مقررات منع رفت و آمد به دلایل بهداشتی معاف می کند … –چشیدن طعم این عدم رضایت بسیار تلخ است.

میزان رای باطل و عدم شرکت در رای گیری وهمچنین رکود سیاسی موجود در ابقا افرادی که در مناطق در راس قدرت بودند، اجازه نمی دهد درس های دیگری از این انتخابات گرفته شود. انتخاباتی که در ضمن اتحاد های موضعی فاقد انسجام ملی را در گوشه و کنار به نمایش گذاشت. بنابراین هنوز همه چیز ممکن است. تنها همین امر که این بار مانند هر بار انتخاب بین بد و بدتر محتوم نمی باشد خود به تنهایی بارقه امید و قوت قلب است.

١- طبق آمار رسمی ، تعداد قتل ها طی ده سال گذشته در فرانسه بین ٧٨۴ تا ٨۶۶ مورد در سال یا بین دو تا سه مورد در روز در نوسان بوده است. امری کافی برای تغذیه مداوم زنجیره های اطلاعاتی که برای دامن زدن به جو ترس و وحشت تخیل فعالی ندارند.

 
 
منبع:https://ir.mondediplo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟