انتقاد سازمان ملل از شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواست تا شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سطح بین‌المللی در رده “جنایات جنگی” قرار بگیرد. همزمان آمریکا ویران کردن خانه یک فلسطینی در کرانه باختری را به باد انتقاد گرفت.

مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در مناطق فلسطینی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را ناقض قوانین بین‌المللی خواند.

او خواستار رده‌بندی شهرک‌سازی‌های اسرائیل به عنوان “جنایت جنگی” در سطح بین‌المللی شد. لینک گفت، طبق قانون، گسترش سکونت‌گاه‌های جمعیت خودی برای قدرت‌هایی که مناطقی را در اشغال خود دارند: به صورت قاطع منع شده است.

لینک که سخنانش را روز جمعه ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو بیان می‌کرد: در سخنان خود به اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی لاهه اشاره کرد.

لینک تصریح کرد: «هدف شهرک‌سازی‌ها این بود که سرزمین‌های اشغالی برای همیشه تحت کنترل اسرائیل درآید و از تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی جلوگیری شود.»

به گفته او، به همین دلیل، چنین کنش‌هایی بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو مصوب سال ۱۹۴۹ و اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی (اساسنامه رم) مصوب سال ۱۹۹۸ ممنوع است.

 

به گفته لینک، در حال حاضر حدود ۳۰۰ شهرک اسرائیلی در اورشلیم شرقی (بیت‌المقدس شرقی) و کرانه باختری رود اردن قرار دارد که بیش از ۶۸۰هزار نفر در آن‌ها ساکن‌اند.

او گفت، با وجود غیرقانونی خواندن این عمل توسط شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیوان کیفری بین‌المللی و سایر سازمان‌ها “غم‌انگیز” است که جامعه بین‌المللی در اجرای قوانین خود این‌چنین تعلل می‌ورزد.

او تأکید کرد که فقدان اقدام جدی بین‌المللی به اسرائیل اجازه می‌دهد تا قطعنامه‌های سازمان ملل را نادیده بگیرد.

لینک همچنین خاطرنشان کرد که زمان “انتقاد صرف” به سر رسیده و تنها چاره کار “رویکردی جدید بر مبنای حقوق بین‌المللی” است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل

بنت: بر اساس مصالح امنیتی خود اقدام می‌کنیم

انتقاد گزارشگر ویژه سازمان ملل در حالی بیان می‌شود که آمریکا از ویران کردن خانه یک خانواده فلسطینی ـ آمریکایی در کرانه باختری انتقاد و از این نوع اقدامات ابراز نگرانی کرده است.

این خانه متعلق به خانواده منتصر شلبی در شمال غرب رام‌الله بود. او متهم است که یک طلبه یهودی را دو ماه پیش در میانه درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان با شلیک گلوله به قتل رسانده است.

مظنون به قتل بازداشت شده و خانواده او این اتهام را رد کرده است.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ گفته است، با همه احترامی که دولت اسرائیل برای آمریکا قائل است، اما کشورش بر اساس “مصالح امنیتی” خود که “دفاع” از زندگی شهروندان اسرائیلی است، اقدام می‌کند.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟