رئیس سازمان اطلاعات طالبان کشته شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دفتر رسانه ای وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور «قاری شاغاسی» رئیس سازمان اطلاعات گروه طالبان را بامداد امروز کشتند.

وزارت خارجه افغانستان تأکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان در روستای«محمد آگاهی» در ولایت «لوگار» رئیس سازمان اطلاعات گروه طالبان و همراهان وی را در یک کمین گیر انداخته و کشتند.

طلوع نیوز نیز گزارش داد که در ده روز اخیر، حمله‌های طالبان به شهرهای «قندهار» و «غزنی» افزایش یافته‌ است و اکنون درگیری به شماری از حوزه‌های امنیتی این دو ولایت کشیده شده است.

 

نماینده‌گان و شماری از مسئولان قندهار و غزنی هشدار می‌دهند که تعلل در  عقب دفع حمله های گروه طالبان، شهرهای غزنی و قندهار را با خطر سقوط روبه‌رو خواهد کرد.

هم‌اکنون نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان در حوزه‌‎های پنجم، هفتم، ششم، سیزدهم و پانزدهم قندهار ادامه دارد.

 

صدیق‌الله، از مسئولان برجسته شهر قندهار گفت:  بیمارستان میرویس پر از کشته ها و زخمی ها شده است و دیگر جای خالی در آن باقی نمانده است.

سمیع‌الله، یکی دیگراز مسئولان شهر قندهار نیز افزود: اوضاع وخیم است و مردم از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

نماینده‌گان قندهار در مجلس، ناتوانی مدیریتی و تعلل حکومت را عامل رسیدن جنگ به شهر قندهار می‌دانند.

«خلیل احمد مجاهد» یکی از نماینده‌گان قندهار در مجلس اظهار داشت: «سقوط قندهار یعنی سقوط افغانستان است.»

غزنی ولایت کلیدی دیگر کشور هم چندین روز است که شاهد حمله‌های طالبان است. براساس اطلاعات منابع محلی، هم‌اکنون جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان در حوزه‌های دوم، سوم و پنجم شهر غزنی ادامه دارد.

صابر، یکی از مسئولان شهر غزنی گفت: «ناامنی‌ها اخیرأ در غزنی بسیار افزایش پیدا کرده‌است و عرصه تحت حاکمیت حکومت هر روز تنگ تر می‌شود.»

نصیر احمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی نیز افزود: «دامنه جنگ و خشونت به مرکز غزنی رسیده است. و بخش های عمده ای از این شهر به دست گروه طالبان افتاده است.»

همزمان با ادامۀ نبردها در شهر غزنی، طالبان به ولسوالی‌های مالستان، ناهور و جاغوری نیز حمله‌ کرده‌اند. منابع محلی در ولسوالی مالستان می‌گویند که از چهار روز پیش تا کنون طالبان و نیروهای دولتی و خیزش‌های مردمی به شدت درگیر هستند.

با این همه، دولت افغانستان اطمینان می‌دهد که برای عقب‌زدن حمله‌های طالبان تلاش می کند.

«ابراهیم الکوزی» مشاور رییس‌جمهور اظهار داشت: «اگر شما فکر می‌کنید که این جنگ را بیست سال دیگر هم ادامه می‌دهید، اگر این کار را می‌کنید باز هم یک قدرت خارجی خواهد آمد.»

همزمان با این، ولسوالی‌های کهمرد بامیان و گرمسیر در ولایت هلمند هم در کمتر از بیست و چهار ساعت به دست طالبان افتاده‌اند.

وزارت دفاع ملی اعلام کرده‌است که در جریان عملیات‌های یک شبانه روز اخیر نیروهای دولتی در بخش‌هایی از کشور ۲۷۱طالب کشته شدند و بیش از ۱۵۰تن دیگر زخم برداشته‌اند. اما طالبان تلفات افراد شان را نمی‌پذیرند.

در تحولی دیگر، فدراسیون بین المللی خبرنگاران (IFJ) اعلام کرد که گزارش هایی دریافت کرده است مبنی بر اینکه گروه طالبان افغانستان بر رسانه های این کشور در بخش های شمالی تسلط کامل پیدا کرده است.

بنابر گزارش روز دوشنبه فدراسیون بین المللی خبرنگاران (IFJ )، حمله گروه طالبان به شمال شرقی ولایت «بدخشان» در «اسلام قلعه» اولین یورش به مرکز یک ولایت پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بود که تسلط این گروه بر شمال این کشور را تسریع کرد.

این در حالی است که قرار است نیروهای آمریکایی تا تاریخ ۳۱ اوت ( ۹ شهریور ) به طور کامل از این کشور خارج شوند.

براساس گزارش ها از انجمن خبرنگاران مستقل افغان وابسته به فدراسیون جهانی خبرنگاران، طالبان از هنگام حمله به این منطقه تا کنون دستکم ۸ رسانه شامل «رادیو و تلویزیون ملی بدخشان»، «تلویزیون غیردولتی عبور»، «رادیو هانزاله» «رادیو سیمیم»، «رادیو غزالی»، «رادیو نریمان» و « رادیو صدای باغیس» را تهدید کرده اند.

این انجمن امروز در گزارشی به فدراسیون بین المللی خبرنگاران اعلام کرد که بیشتر خبرنگاران با شروع حملات طالبان شهر را ترک کردند و «ذیبح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در پیامی صوتی به رسانه ها گفت به خبرنگاران آسیب نخواهد رسید.

طالبان همچنین افزود: خبرنگاران مفید هستند و اگر کنترل رسانه ها را به دست آورند آنها را آموزش می دهند و با آنها همکاری می کنند.

انجمن خبرنگاران مستقل افغان همچنین اعلام کرد: «رادیو دارمان» در ایالت جوزجان و «رادیو طنین» در ایالت هرات که اخیرا به دست طالبان افتاده از ۲ روز پیش تحت کنترل طالبان هستند و از آن زمان برنامه ای از این رسانه ها پخش نمی شود.

 

 

منبع:https://www.hamshahrionline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟