اقدام هوشمندانه انصارالله برای مقابله با جنگ اقتصادی دولت هادی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
طی دو سال گذشته جنگ در یمن و عواملی چون عدم تامین کمک‌های بشر دوستانه بین‌المللی برای پروژه‌های توسعه‌ای، باعث کاهش شدید درآمدهای دولت هادی شده و در نهایت این دولت را مجبور به خلق پول بدون پشتوانه کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خلق پول در دولت هادی تا ژوئن 2021 میلادی به پنج تریلیون و 320 میلیارد ریال رسیده، که سه برابر خلق پول در یمن از 1964م تا 2014م است.
دولت هادی اخیرا اعلام کرده نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی از 44.5 درصد در سال 2014 به حدود 100.3 درصد در ابتدای سال گذشته 2020 رسیده که عامل مهمی در کاهش ارزش ریال در برابر دلار است. پیش از این افزایش این بدهی‌ها از 6 میلیارد و 765 میلیون دلار در سال 2014 به 9 میلیارد دلار در پایان سال 2019 اعلام شده بود که موید همین افزایش بدهی خارجی در دولت هادی است.

این بحران مالی و خلق پول بدون پشتوانه موجب شده در دوسال گذشته نرخ دلار در مناطق تحت کنترل دولت هادی از 600 ریال یمنی به بیش از 900 ریال افزایش یابد. در حالی که نرخ دلار در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی در محدوده 600 ریال ثبات داشته است. که عامل آن جلوگیری انصارالله از ورود این نقدینگی بدون پشتوانه به اقتصاد مناطق تحت کنترل خود از طریق ممنوعیت استفاده از اسکناسهای چاپ جدید بود. اقدامی که کارآیی آن در عمل اثبات شد.

با این وجود دولت هادی اخیرا اقدام به چاپ سری جدید از این اسکناس‌های بدون پشتوانه با طرح و شمایل قبلی کرده است تا از این طریق زمینه ورود این نقدینگی به اقتصاد مناطق تحت کنترل انصارالله و در هم شکستن مقاومت اقتصادی این گروه را ایجاد کند.

هفته گذشته هاشم اسماعیل، رئیس بانک مرکزی صنعا در یک نشست خبری اعلام کرد اخیراً، بانک مرکزی در عدن قرارداد جدیدی به مبلغ یک تریلیون ریال در سال 2020 امضا کرده که شامل 400 میلیارد ریال چاپ اسکناس با طرح قدیم است که 60 میلیارد آن در این هفته در عدن و مکلا توزیع شده است. اسکناس‌های جدید که همه هزار ریالی هستند همانند اسکناس هزار ریالی چاپ شده در سال 1438ه.ق – 2017م است که در حال حاضر در مناطق دولت نجات ملی در حال گردش است و تنها تفاوت این اسکناس ها شماره سریال آنها است.

بانک مرکزی صنعا در اقدامی هوشمندانه برای مقابله با این توطئه جدید دولت هادی با صدور بیانیه‌ای  ضمن توضیح درمورد تفاوت اسکناس‌های جدید و قدیم، انتشار و استفاده از اسکناس‌های جدید را ممنوع اعلام کرد تا مانع از ایجاد تورم و اخلال در اقتصاد مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟