امرالله صالح: نیروی هوایی پاکستان از طالبان حمایت می‌کند

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که در غیاب اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور سرپرست ریاست جمهوری افغانستان نیز هست، می‌گوید نیروی هوایی پاکستان به‌طور رسمی به ارتش و نیروی هوایی افغانستان هشدار داده و گفته است که هر اقدامی برای از بین بردن طالبان در منطقه اسپین بولدک، با حمله مقابل نیروی هوایی پاکستان مواجه خواهد شد.

آقای صالح در توییتی می‌نویسد: «نیروی هوایی پاکستان اکنون پشتیبانی هوایی نزدیک برای طالبان در برخی مناطق فراهم می‌کند.»

اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور برای شرکت در نشست آسیای میانه و آسیای مرکزی به تاشکند پایتخت ازبکستان رفته است.

اظهارات آقای صالح واکنش‌های گسترده‌ای در جامعه و در پاکستان برانگیخته است.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش فوری گفته است که نیروی هوایی پاکستان هرگز هشداری را که آقای صالح ادعا کرده به نیروی هوایی افغانستان مخابره نکرده است.

به گفته وزارت خارجه پاکستان، افغانستان به اطلاع پاکستان رسانده است که قصد دارد عملیات هوایی در خاک خود در منطقه اسپین بولدک انجام دهد. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می‌گوید اسلام آباد به این پیام پاسخ مثبت داده است و افغان‌ستان از این حق برخوردار است که در قلمرو خود اقدام به عملیات نظامی کند.

در کابل نیز کارشناسان امنیتی و فعالان اجتماعی سوال‌هایی را درباره نظر آقای صالح ابراز کرده‌اند.

 

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی کشور در رشته توییتی می‌نویسد: «چون موضوع بسیار حساس و ملى است. پس اگر راست می‌گویند؛ یکم: دولت باید اعلامیه رسمى صادر نماید؛ دوم: هرچه عاجل لویه‌جرگه واقعى مردم خواسته شود و در روشنى آن تصمیم ملى اتخاذ گردد؛ سوم؛ از طریق لویه جرگه اعلان بسیج عمومى در برابر پاکستان صورت گیرد.»

او می‌افزاید: « چهارم: بر اساس تفاهم‌نامه امنیتى امضا شده با ایالات متحده امریکا، موقف آن کشور در قبال یکى از بند هاى مهم آن توافقنامه روشن گردد؛ در غیر آن یک حرف/شعار/کمپاین فیسبوکى بیش نیست. پاکستان بیست سال به تروریستان پناهگاه امن دادند و حمایت کردند، اما همیشه انکار ورزیدند. پاکستان ابدا چنین جراتى را در این مقطع زمانى کرده نمیتواند.»

برخی دیگر از کاربران رسانه‌های اجتماعی افغانستان از دیدگاه آقای صالح حمایت کرده‌اند و خواهان بسیج ملی علیه پاکستان شده‌اند.

سعید می‌نویسد: «جناب معاون صاحب، دستور دهید که علیه پاکستان جهاد اعلام شود.»

او در ادامه به پاسخ پاکستان پرداخته، می نویسد:‌«پاکستان بیش از ۲۰ سال وجود شروای کویته یا حضور رهبران تروریست طالبان در خاکش را انکار می‌کرد. کسانی که با این روش آشنا هستند، چه افغان و چه خارجی، می‌دانند که صدور بیانیه تکذیبه پاکستان یک متن از قبل نوشته شده است.»

او می‌گوید: «ثبوت را شریک ساختم. صف‌ها مشخص است. دفاع از عزت افغانستان در برابر طالبان که برای منافع پاکستان و بر ضد هویت، اقتصاد، تاریخ و فرهنگ ما تربیت یافته اند. طالب وسیله است نه طراح.»

دولت افغانستان، طالبان را گروهی نیابتی می‌داند که برای منابع پاکستان می‌جنگند. گروه طالبان دو ماه بعد از اعلام خروج نیروهای خارجی بیش از ۱۵۰ شهرستان افغانستان را تصرف کرده است و جنگ در نقاط مختلف کشور همچنان به شدت ادامه دارد.

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟