ماجرای ورود نیروهای آمریکایی به عدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در روزهای اخیر و پس از عملیات موفق نیروهای انصارالله در مقابل نیروهای القاعده در استان البیضاء، برخی رسانه های یمنی از ورود تعدادی افسر آمریکایی به همراه تجهیزات نظامی به جنوب یمن و انتقال آن ها به پایگاه العند در استان لحج خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش ها آمریکا دوشنبه (۲۱ تیرماه) 300 افسر و سرباز، 30 خودروی زرهی هاروی، 12 هواپیمای بلک هاوک، 4 سیستم دفاع هوایی پاتریوت و اتاق عملیات میدانی را به پایگاه العند منتقل کرده است.

پایگاه العند بزرگترین پایگاه نظامی در جنوب یمن است که علاوه بر استقرار نیروهای اماراتی و سامانه پاتریوت در آن تا سال ۲۰۱۹ و زمان اعلام ترک یمن توسط نظامیان اماراتی در سال 2015 یکی از مراکز اصلی مقابله با پیشروی انصارالله در جنوب یمن بوده است.

این پایگاه در روزهای گذشته شاهد درگیری‌هایی میان افسران اماراتی که به عنوان مستشار ارتش هادی در این مرکز مستقر بودند و نیروهای وابسته به سعودی بود اما منابع محلی در استان لحج اعلام کردند، عربستان سعودی پس از ورود نظامیان آمریکایی، مستشاران اماراتی مستقر در این پایگاه را مجبور به ترک این پایگاه کرده است.
این منابع تأکید کردند، بالگردهای حامل افسران ارتش امارات این پایگاه را در میان شعارهایی علیه حضورشان در یمن ترک کردند. با خروج این نیروها سعودی‌ها در کنار افراد مسلح قبایل «الصبیحه» تسلط خود را بر پایگاه العند تثبیت کردند.

برخی منابع این حضور آمریکایی ها در عدن پس از توییت کیتی وستلی سرپرست سفارت آمریکا در یمن در مورد تحرکات اخیر مجلس انتقالی در جنوب یمن که در آن گفته بود کسانی که امنیت، ثبات و وحدت یمن را تضعیف می کنند با واکنش بین المللی مواجه خواهند شد، را نشانه ورود آمریکا به اختلافات اخیر امارات و عربستان دانسته و مدعی شدند این تحرکات برای مقابله با نیروهای مجلس انتقالی است.

البته حضور نظامی آمریکایی ها در یمن سابقه ای طولانی دارد، از ارتباطات در زمان علی عبدالله صالح و ساخت پایگاه  در البریقه عدن تا سابقه  حضور نیروهای آمریکایی در یمن بعد از حملات 11 سپتامبر و حمله القاعده به ناوچه USS COLE در بندر عدن که پس از آن دولت آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده مجوز کنگره برای استقرار نیروهای خود در یمن را دریافت کرد. دخالت های نظامی آمریکا در یمن پس از آغاز جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن نیز با حمایت های مختلف از ائتلاف ادامه پیدا کرد. از مشاوره و آموزش نظامی و فروش سلاح گرفته تا ادامه حضور نظامیان آمریکایی در یمن که عمدتا در شرق یمن مستقر هستند. امری که خرداد ماه امسال نیز در بیانیه کاخ سفید به آن اشاره شد. در این بیانیه کاخ سفید اعلام کرده بود که برای مبارزه با داعش و القاعده تعدادی نیروی آمریکایی در یمن حضور دارند.

اگرچه خبر استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه العند هنوز توسط مقامات واشنگتن تایید نشده اما به نظر می رسد حضور این نیروها در عدن، با هدف تضعیف نیروهای اماراتی و تقویت نیروهای اصلاح سعودی‌گرا در تعز صورت گرفته است. این امر می تواند تاثیر بسزایی در آزادسازی ظرفیت اصلاح تعز علیه انصارالله داشته باشد و باعث پایان محاصره تعز شود که بر خلاف منافع انصارالله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟