اتهام‌زنی دوجانبه؛ تنش تازه بین آذربایجان و ارمنستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

وزارت دفاع آذربایجان روز شنبه گفت که مواضع این کشور بارها از سوی نیروهای ارمنستان هدف قرار گرفته‌ است. پیش از این ارمنستان روز جمعه آذربایجان را به اقدام مشابه متهم کرده بود. این ادعاها از سوی منابع مستقل تایید نشده‌اند.

 

همزمان با اتهام‌زنی دو کشور به یکدیگر، چارلز مایکل، رئیس شورای اتحادیه اروپا به ارمنستان سفر کرده است. او از هر دو کشور خواست تا منطقه مرزی را ترک کنند:‌ «وقتی فرصت مذاکره وجود دارد، برای ما بهتر است که نیروها به خاطر افزایش آرامش، عقب‌نشینی کنند».

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز شنبه ۱۷ ژوئن (۲۶ تیر) در یک کنفرانس خبری، آذربایجان را به تحریک و ایجاد تنش‌های جدید متهم کرد و گفت:‌ «استفاده از زور نمی‌تواند بحران بر سر قره‌باغ کوهستانی را حل کند».

پاشینیان خواهان مذاکره در چارچوب «گروه مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» (OSCE) شده است.

پاشینیان گفته است که آذربایجان از آزاد کردن اسیران جنگی ارمنستان خودداری می‌کند و از تعیین خط مرزی طفره می‌رود. آزادی اسیران جنگی و تعیین خط مرزی بخشی از معاهده آتش‌بس سال گذشته است.

سال گذشته دو کشور نیز از ۲۷ سپتامبر تا ۹ نوامبر با یکدیگر جنگیدند که نهایتا با وساطت روسیه به آتش‌بس انجامید. از آغاز تنش مرزی بین دو کشور در دهه ۹۰ میلادی تاکنون بیش از ۶۵۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟