شیوه‌نامه بلینکن به دیپلمات‌های آمریکایی: به کاستی‌های واشنگتن در زمینه حقوق بشر اذعان کنید| عربستان و مصر هم زیر سوال می‌روند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

وزیر خارجه آمریکا جزییات اولویت های جدید وزارتخانه خود در زمینه دمکراسی و حقوق بشر را به سفارتخانه‌های آمریکا در سرتاسر جهان داده است.

براساس شیوه‌نامه جدیدی که آنتونی بلینکن به سفرای آمریکا در سرتاسر جهان ابلاغ کرده، اشکال ندارد آنها به کاستی‌های سیاسی خارجی ایالات متحده در برخورد با نقض حقوق بشر نیز اذعان کنند. او همچنین تاکید کرده آنها می‌توانند به نقض آشکار حقوق بشر در کشورهایی که دوست و متحد آمریکا هم هستند، اشاره کنند.

به نظر می‌رسد بلینکن قصد دارد به شعارهایی که باید در مورد حقوق بشر و نژادپرستی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته داده، عمل کند. بلینکن معتقد است مسائل و مشکلات داخلی آمریکا به خصوص در حوزه نژادی باید گفته شوند.

بلینکن همچنین تاکید کرده برخلاف دولت ترامپ که اجازه هیچگونه انتقاد حقوق بشری از شرکای آمریکا را نمی‌داد، دولت بایدن می‌تواند سوابق حقوق بشری عربستان یا مصر را زیر سوال ببرد. وزیر خارجه آمریکا در این شیوه نامه تاکید کرده تلاش برای پیشبرد حقوق بشر و دمکراسی در تضاد با منافع ملی یا امنیت ملی ایالات متحده نیست.

بلینکن در این شیوه نامه اعلام کرده: انتقاد از فساد در کشورهایی که آمریکا به آنها سلاح می‌دهد، یا کارنامه حقوق بشری، یا انتقاد از تکنیک‌های جاسوسی و جمع آوری غیرقانونی اطلاعات در این کشورها یا سرکوب به دست نیروهای امنیتی اینگونه کشورها جایز است.

بلینکن گفته چنین رویکردی دردناک و ناراحت کننده است اما صادقانه هم است.

گفتنی است سال گذشته و در پی قتل فجیع جورج فلوید به دست پلیس شهر مینیاپولیس، سرتاسر آمریکا صحنه تظاهرات و اعتراض به نژادپرستی سیستماتیک در این کشور شد که دامنه آن همچنان ادامه دارد.

 

 

منبع:https://www.hamshahrionline.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟