طالبان: ترکیه از افغانستان نرود با آن می‌جنگیم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می‌گوید ما با ماندن ترکیه در افغانستان به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل مخالفیم. در صورتی که نیروهای ترکیه در افغانستان بمانند ما علیه آنها می‌جنگیم.

 

ترکیه در حضور ۲۰ساله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان سهیم بوده است. با این حال این کشور هیچگاه واحد رزمی در افغانستان نداشته و ۵۰۰ نظامی ترک بیشتر در امر تامین امنیت فرودگاه کابل مشغول به کار بوده‌اند.

گرچه در ملاقات بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با همتای خود رجب طیب اردوغان، طرفین در مورد موضوعاتی چون استفاده ترکیه به عنوان عضو ناتو از سیستم پدافند روسی اس ۴۰۰ یا بازگشت ترکیه به برنامه تولید هواپیماهای رادار گریز اف ۳۵ و همچنین سیاست ترکیه در قبال سوریه اختلاف نظر داشتند، اما بر سر افغانستان توافق وجود داشت.

اردوغان در این زمینه گفته بود: «اگر قرار باشد ترکیه از افغانستان خارج نشود، برای ما پشتیبانی دیپلماتیک، لجستیکی و مالی آمریکا بسیار مهم است».

البته ترکیه تمایل ندارد به تنهایی در افغانستان حضور داشته باشد. اردوغان به بایدن پیشنهاد داده بود که مجارستان و پاکستان نیز در این ماموریت سهیم شوند.

پس از توافق ترکیه و آمریکا اکنون محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با عربی ۲۱ گفته است:« ما با ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان در چارچوب پیمان ناتو و به موجب توافق بین آنکارا و واشنگتن به بهانه تأمین امنیت فرودگاه کابل و مقرهای دیپلماتیک خارجی مخالفیم. در صورتی که نیروهای ترکیه در افغانستان بمانند ما علیه آن‌ها می‌جنگیم.»

نعیم وردک افزود:« آنکارا قبلا تعهد داده که دست به هیچ اقدامی که مورد قبول ما نباشد، نزند. اما متأسفانه بعدا در رسانه‌ها شنیدیم که آن‌ها در افغانستان می‌مانند. این موضوع به پایان رسیده است و هیچ گفتگویی درباره آن با ترکیه وجود ندارد هرچند که تماس‌هایی میان طالبان و طرف‌های مختلف منطقه‌ای و فعال در عرصه افغانستان که تمایل به شراکت و دوستی دارند وجود دارد. همکاری پاکستان با ترکیه در این راستا مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند.»

مولود چاووش‌اوغلو‌، وزیر خارجه ترکیه پیشتر گفته بود که فرودگاه کابل “دروازه افغانستان به جهان” است و دولت افغانستان با تامین امنیت این فرودگاه توسط سربازان ترکیه موافق است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با عربی ۲۱ تاکید کرده است:« به محض پایان عقب نشینی نیروهای خارجی دولت کابل ازهم فرو می‌پاشد. نیروهای ارتش از مردم هستند و ما می‌توانیم بدون جنگ داخلی با آن‌ها به تفاهم برسیم.»

محمد نعیم وردک درباره شکل دولتی که قرار است طالبان در افغانستان تأسیس کند، می‌گوید: «این پرونده اصلی بر روی میز مذاکرات دوحه است.»

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟