اردوغان: طالبان سیاست اشغالگری را کنار بگذارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از طالبان خواست “سیاست اشغالگری در رابطه با برادران خود را کنار بگذارد”. سفرای کشورهای غربی با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواستند به حملات خود پایان دهد.

رجب طیب اردوعان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) قبل از عزیمت به قبرس شمالی به خبرنگاران گفت “طالبان آنگونه که مسلمانان باید در برابر هم رفتار کنند، رفتار نمی‌کنند”. او از طالبان خواست “سیاست اشغالگری زمین‌های  برادران خود را کنار بگذارند”.

رئیس جمهور ترکیه تهدیدهای طالبان که اعلام کرده است “اگر ترکیه از افغانستان خارج نشود با آن می‌جنگیم” را تعدیل کرد و گفت:« طالبان نگفته که حضور نیروهای ترکیه‌ای را نمی‌خواهد. آن‌ها به خوبی از موضع ما آگاه هستند. ما برنامه‌هایی داریم و آن‌ها را محقق می‌کنیم.»

اردوغان در ادامه افزود:« در حال حاضر، وزارت خارجه ما و من در حال انجام اقداماتی هستیم و امیدوارم که مذاکراتی با طالبان داشته باشیم. بعدا باید منتظر بمانیم و نتایج را ببینیم.»

در روزهای اخیر گروه طالبان در مورد عدم خروج نیروهای ترک از افغانستان و ادامه ماموریت “تامین امنیت فرودگاه کابل” به دولت آنکارا هشدار داده است.

همزمان سفرای کشورهای غربی در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواستند “به حملات خود که باعث کشتار افراد بی‌گناه شده است” خاتمه دهند.

نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، نمایندگان اتحادیۀ اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، دفتر نماینده ارشد غیر نظامی ناتو، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است:«عملیات نظامی طالبان در تضاد با ادعای آن‌ها برای حل اختلافات از طریق مذاکره و گفتگو است».

در روزهای گذشته هیئت‌های عالی رتبه طالبان و دولت افغانستان نشست دو روزه‌ای در دوحه برگزار کردند که بدون نتیجه به پایان رسید. همزمان با تصرف مناطق وسیعی از افغانستان توسط طالبان خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است. به گفته نهادهای بین‌المللی ۲۷۰ هزار نفر بر اثر این خشونت‌ها آواره شده‌اند و نزدیک به ۱۸ میلیون نفر نیز به کمک‌های انسان‌دوستانه نیازمند هستند.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟