عذرخواهی نامزدهای جانشینی آنگلا مرکل از «اظهارات و رفتارهای ناشایست»

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در فاصله تنها دو ماه مانده تا انتخابات سراسری آلمان، دو تن از نامزدهای برجسته احزاب این کشور برای تصدی پست صدراعظمی پس از آنگلا مرکل به دلیل رفتارشان با انتقادات شدید افکار عمومی مواجه شده‌اند.

آرمین لاشت، نامزد حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی برای مقام صدراعظم آلمان، تا کنون دو بار برای «خنده بی‌جا» درهفته گذشته به هنگام بازدید از یک شهر ویران شده بر اثر سیل عذرخواهی کرده است. آنالنا بائربوک، نامزد حزب سبزها، نیز برای استفاده از کلمه‌ای نژادپرستانه خطاب به سیاهان در مصاحبه اخیر خود ابراز تاسف کرده است.

انجام حرکاتی که در رسانه‌های آلمانی به «رفتار ناشایست» تعبیر شده است، می‌تواند آسیبی جدی به چهره این دو نامزد در افکار عمومی وارد کند و انتخاب آنان را به بالاترین مقام اجرایی آلمان با مشکل مواجه سازد.

 

آلمان پس از ۱۶ سال و برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ بدین سو برای یک حیات سیاسی تازه بدون آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آماده می‌شود. بنابر نظرسنجی‌ها محافظه‌کاران با نامزد خود لاشت با اختلاف ۱۰ درصد از از سبزها جلو هستند، هرچند هر دو حزب در ماه گذشته بخشی از حمایت افکار عمومی را از دست داده‌اند.

شنبه گذشته و زمانی که سیل گسترده در آلمان دستکم ۱۸۰ کشته برجا گذاشته بود، فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان به هنگام بازدید از شهر غربی ارفشتات مشغول خواندن بیانیه‌ای درمورد سیل ویرانگر منطقه بود که آقای لاشت در پشت تصویر مشغول خنده دیده می‌شد.

این حادثه خشم عمومی را در پی داشت. یکی از روزنامه‌های آلمان با تیتر «در حالی که کشور در رنج است، لاشت مشغول خنده است» خواستار عذرخواهی او شد. دبیرکل حزب سوسیال دموکرات مخالف آلمان نیز رفتار وی را «بی‌احترامی و وحشتناک» توصیف کرده بود.

انتشار این تصاویر ویدئویی به ویژه از آن رو بسیار واکنش‌برانگیز بود که آرمین لاشت در حال حاضر رئیس ایالت نوردراین‌وستفالن محسوب می‌شود، یکی از دو منطقه‌ای که بیشترین آسیب را از سیل دیده‌اند. آقای لاشت با عذرخواهی و انتشار توییتی گفته بود رفتار وی «نامناسب» بوده است.

نامزد حزب محافظه‌کار روز یکشنبه در مصاحبه با تلویزیون ZDF بار دیگر با عذرخواهی از رفتار خود گفت: «این احمقانه بود و نباید اتفاق می‌افتاد و من پشیمان هستم. متاسفم، چیز بیشتری نمی‌توانم بگویم.»

این در حالی است که رقیب اصلی آقای لاشت روز یکشنبه از اظهارات پیشین خود عذرخواهی کرد. خانم بائربوک به هنگام روخوانی یک داستان در جمع شورای مرکزی یهودیان از کلمه «کاکاسیاه» برای سیاهپوستان استفاده کرده بود.

خانم بائربوک که به طور مشترک رهبری حزب سبزها را بر عهده دارد استفاده از این کلمه را «اشتباه» و «باعث تاسف» دانست.

وی با انتشار توییتی نوشت: «من از ریشه نژاد‌پرستانه این کلمه و آسیب‌هایی که سیاه‌پوستان از طریق آن تجربه کرده‌اند آگاه هستم. ما همیشه و همه‌جا باید علیه نژادپرستی اقدام کنیم.»

خانم بائربوک همچنین اخیراً به «دزدی ادبی» در کتاب خود متهم شده است و از این بابت با انتقاداتی روبروست.

در حالی که آلمان همچون دیگر کشورها درگیر مدیریت بیماری کووید-۱۹ است، وقوع سیل در چندین ایالت این کشور نیز به مسئله‌ای انتخاباتی بدل شده است.

در پی این فاجعه طبیعی که حدود دو ماه قبل از انتخابات سراسری آلمان و کناره گیری آنگلا مرکل از قدرت رخ داد، هرکدام از نامزدها سعی می‌کند در تبلیغات انتخاباتی خود بیش از گذشته بر موضوع مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی تاکید کنند.

 

 

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟