مقدونیه شمالی؛ محکومیت چهار رهبر پیشین به اتهام سازماندهی حمله سال ۲۰۱۷ به پارلمان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

چهار تن از مقامات ارشد پیشین مقدونیه شمالی شامل رئیس پیشین پارلمان، دو وزیر و رئیس پیشین سازمان اطلاعات این کشور روز دوشنبه از سوی دادگاهی در اسکوپیه، پایتخت به دلیل «سازماندهی و حمایت مادی» از حادثه حمله به پارلمان این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی به زندان محکوم شدند.

در آن سال، در جریان حملۀ معترضان ملی‌گرا به پارلمان، چند نماینده از جمله زوران زائو نخست وزیر کنونی، بشدت مورد ضرب و جرح قرار گرفتند.

معترضان که عمدتا طرفداران نیکولا گروسکی، نخست وزیر قدرتمند پیشین و حزب راستگرای او «VMRO-DPNE» بودند، سعی داشتند مانع از تشکیل دولت ائتلافی سوسیال دموکرات‌ها با گروه‌های اقلیت آلبانیایی شوند.

 

معترضان ابتدا علیه انتخابات پارلمانی و تعیین رئیس جدید برای پارلمان دست به تظاهرات زدند و سپس سوسیالیست‌ها را که در آن زمان حزب اپوزیسیون محسوب می‌شدند، متهم کردند که وحدت ملی را در این کشور به خطر انداخته‌اند.

بر این اساس دادگاه تراژکو ولجانوسکی، رئیس سابق پارلمان را به شش سال و نیم زندان محکوم کرد. گفته می‌شود که در روز حادثه، او عمدا زمان برگزاری جلسه پارلمان را به درازا کشانده بود تا معترضان بتوانند وارد ساختمان پارلمان شوند.

مایل جاناکیفسکی و اسپیرو ریستوکی، وزرای پیشین نیز به دلیل هدایت تظاهرکنندگان به شش سال و سه ماه زندان محکوم شدند.

ولادیمیر آتاناسوسکی، مدیر سابق سرویس مخفی که متهم به تحریک مستقیم معترضان به انجام خشونت همچنین صدور دستور پارک یک وسیله نقلیه پر از سلاح در خارج از پارلمان بود، به شش سال زندان محکوم شد.

 

نیکولا گروسکی، نخست وزیر پیشین مقدونیه شمالی برای یک دهه در این کشور زمام قدرت را در دست داشت و در نهایت در سال ۲۰۱۶ در پی بحران سیاسی سقوط کرد.

او که پس از سقوط به مجارستان فرار کرد نیز از سوی دادگاه به فساد و تحریک معترضان به حمله به پارلمان متهم است.

 

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟