ماکرون با پشتیبانی از قیس سعید: تونس می‌تواند روی حمایت پاریس حساب کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد) در تماسی تلفنی با قیس سعید همتای تونسی خود ضمن پشتیبانی از وی حمایت کشورش را از تلاش‌ها برای بازگرداندن آرامش به تونس اعلام کرد.

در این مکالمه تلفنی آقای ماکرون گفته است که فرانسه با نگرانی وقایع را تعقیب می‌کند و منتظر است تونس به به وضعیتی برگردد که بتواند بر مشکلات اقتصادی و بهداشتی کنونی فائق شود. رئیس‌جمهور فرانسه در این تماس اضافه کرده است که تونس می‌تواند در این مسیر روی حمایت پاریس حساب کند.

بنابر اعلام کاخ الیزه، قیس سعید نیز در در پاسخ بیان کرده است که تلاش می‌کند هرچه زودتر نقشه‌ راهی برای خروج از وضعیت کنونی آماده کند.

 

تونس در هفته‌های اخیر شرایطی بحرانی را تجربه می‌کند. در اواخر ماه گذشته آقای سعید پارلمان را منحل کرد و هشام المشیشی نخست‌وزیر و شماری دیگر از مقامات ارشد را برکنار ساخت. او از آن زمان همچنین دستور بازداشت چندین مخالف سیاسی مشهور و روحانی متنفذ را صادر کرده است.

راشد غنوشی، رهبر حزب اسلامی «النهضه» تونس و رئیس پارلمان این کشور در حال حاضر آنچه در کشورش روی داده را به عنوان «کودتا» محکوم می‌کند. حزب النهضه از ده سال پیش قدرت را در تونس در دست دارد.

رئیس‌جمهور تونس که هنوز نخست‌وزیر جدید خود را معرفی نکرده است، اتهام «کودتا» را رد کرده و گفته که بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند؛ قانونی که به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد در صورت «تهدید قریب‌الوقوع» اقدامات استثنائی را انجام دهد.

آقای سعید علاوه بر تعلیق پارلمان، مصونیت تمام نمایندگان را نیز لغو کرده است. او همچنین طی دستوری دیگر قرار منع رفت و آمد سراسری خودروها از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح را برای مدت یک ماه صادر کرده است.

همزمان در حالی که رئیس‌جمهور تونس با اعلام برنامه «سرکوب فساد» ۴۶۰ تاجر تونسی را به اختلاس متهم کرده است، سازمان‌های حقوق بشری نسبت به دستگیری‌های گسترده ابراز نگرانی کرده‌اند.

شماری از تحلیلگران و ناظران مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا، اوضاع در تونس را نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند و برخی اتفاقات تونس را نظیر کودتای عبدالفتاح سیسی و به قدرت رسیدن نظامیان در مصر می‌دانند. آقای غنوشی که حزب متبوعش در جریان رویدادهای اخیر از قدرت خلع شده، بروز برخی اشتباهات در نحوه هدایت کشور را پذیرفته، با این حال گفته است که مسیر اصلاح آنان از انحلال مجلس نمی‌گذرد.

این در حالی است که گزارش‌ها در تونس حاکی از کاهش محبوبیت آقای غنوشی و حزب تحت رهبری او است. روز دوشنبه و بعد از دعوت آقای غنوشی از طرفدارانش برای تحصن مقابل پارلمان این کشور، تنها چند صد نفر از مردم با این سیاستمدار ۸۲ ساله تونسی همراهی کردند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری تونس می‌گوید همه در داخل و خارج از تونس اطمینان داشته باشند که حاکمیت قانون در این کشور حکمفرما خواهد بود.

پیشتر اتحادیه اروپا و آمریکا پیشتر در بیانیه‌های مختلفی از تحولات تونس ابراز نگرانی کرده و خواستار حفظ آرامش و حرکت در راستای اصول دموکراسی در این کشور شده بودند.

 

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟