افتتاح نخستین دفتر رسمی جمهوری آذربایجان در رژیم صهیونیستی؛ آثار و پیامدها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

سرانجام و بعد از رفت ‌وآمدهای  فراوان، جمهوری آذربایجان نخستین دفتر رسمی خود در اراضی اشغالی را در قالب دفتر بازرگانی در تل‌آویو افتتاح کرد.

روند طی شده

رژیم صهیونیستی و آذربایجان در ماه آوریل ۱۹۹۲ چند ماه بعد از اعلام استقلال آذربایجان از شوروی سابق، روابط دیپلماتیک با یکدیگر برقرار کردند و اسرائیل در سال ۱۹۹۳ سفارت‌ خانه خود را در باکو افتتاح کرد. جمهوری آذربایجان در طول سه دهه گذشته از تأسیس سفارت در سرزمین ‌های اشغالی اجتناب کرده بود، اما در ماه‌ های گذشته و به خصوص پس از جنگ قره‌ب اغ که منجر به پیروزی آذربایجان شد، بهبود روابط این دو سرعت و شتاب بالاتری گرفت. جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر در کنار تجهیزات نظامی خریداری شده از روسیه و ترکیه، از پهپادهای ساخت رژیم صهیونیستی نیز بهره برد و گفته می‌شود توان اطلاعاتی رژیم هم در اختیار ارتش آذربایجان بوده است.

هفته اول اردیبهشت سال جاری (28 آوریل 2021) بود که در جریان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی آذربایجان و رژیم صهیونیستی اعلام شد جمهوری آذربایجان در راستای عادی ‌سازی روابط خود با اسرائیل دو دفتر توسعه گردشگری و همکاری تجاری در اراضی اشغالی تأسیس می‌کند. جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در نشست مجازی مشترکی با مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود: ظرف چند ماه آینده یک دفتر توسعه گردشگری و دفتری دیگر برای همکاری تجاری که در “اسرائیل” جایگاه دیپلماتیکی دارد، افتتاح خواهند شد. «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی که در آن نشست ریاست هیئت رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت گفته بود: «جمهوری آذربایجان هم ‌پیمان، دوست و بزرگ ‌ترین منبع انرژی اسرائیل است، به همکاری‌ مان برای توسعه روابط مهم با جمهوری آذربایجان و توسعه آن در مناطق جدید ادامه خواهیم داد.»

 

آنچه در تل‌آویو گذشت

به فاصله سه ماه، «میخائیل جباروف»، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و «یوئل رازوزف»، وزیر گردشگری اسرائیل با حضور در مراسم گشایش این دفتر در تل‌آویو، بر آغاز دور جدیدی از همکاری‌های دو طرف تأکید کردند. در مراسم افتتاح این دفتر، وزیر گردشگری رژیم که مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌ها با آذربایجان در کابینه جدید به او محول شده، اظهار داشت که افتتاح دفاتر منطقه‌ای آذربایجان در «اسرائیل» یک دستاورد بزرگ در روابط دوجانبه است و امیدوارم که این اقدام به‌زودی منجر به افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در «اسرائیل» شود.

           دیدار میخائیل جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و «یوئل رازوزف»، وزیر گردشگری اسرائیل

جباروف در جریان سفر به تل‌آویو به دیدار لاپید، وزیر خارجه رژیم و کفیل نخست‌ وزیری هم رفت. او همچنین با «زئو آلکین»، وزیر امور ساختمانی و سیاست اسکان اسرائیل هم گفتگو و اعلام کرد در این گفتگو چشم‌ اندازهای توسعه مناسبات اقتصادی و امکانات جدید همکاری‌ ها و همچنین فرایند بازسازی اراضی آزاد شده مذاکره کردیم. وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره منطقه آزاد اقتصادی «اَلَت» که در ماه جولای امسال پایه‌گذاری شد، در این سفر اطلاع‌رسانی کرده و از سرمایه‌گذاران اسرائیل برای فعالیت در بخش ‌های مختلف اقتصاد جمهوری آذربایجان دعوت کرده است. این وزیر آذری با نشریه “اسرائیل هایوم” هم مصاحبه داشت که در این مصاحبه تأکید کرد: «باکو قصد دارد برای شکوفا کردن منطقه قره‌ باغ ، با شرکت‌ های اسرائیلی  قرارداد امضاء کند. ما سرمایه ‌داران اسرائیلی را به پیوستن به این طرح ‌ها دعوت می‌کنیم.»

                            علیف در سودای گسترش همکاری های باکو-تل آویو در منطقه آزاد تجاری الت

 

امضای قرارداد با شتاب‌دهنده اسرائیلی

در جریان این سفر میان شرکت اسرائیلی “OurCrowd” و شرکت‌ های سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان یادداشت تفاهم امضاء شد.  بر اساس این یادداشت تفاهم، سرمایه‌گذاری برای طرح‌ های استارتاپ در آذربایجان و انتقال تجارب شرکت‌ های اسرائیلی به آذربایجان و ایجاد فضای اقتصادی نوآورانه در این جمهوری اقدام خواهد شد. جباروف درباره این یادداشت تفاهم گفته: «هدف این است که جمهوری آذربایجان به مکانی برای نوآوری ‌ها تبدیل شود و در حوزه‌ های انرژی، بهداشت، دیجیتالی کردن، سرمایه‌گذاری و نوآوری و فناوری ارتباطات و اطلاعات، کشاورزی و مدیریت آب و گردشگری و سایر بخش ‌ها مبدل شود.»  شرکت اسرائیلی “OurCrowd” به‌ عنوان شتاب ‌دهنده و سرمایه‌گذار در استارتاپ ‌های فعال در زمینه  نوآوری‌ ها، انرژی و اکوسیستم  فعالیت می‌کند که در سال 2013 تأسیس شده است و از شرکت ‌های اسرائیلی “مخاطره پذیر” است.  مدیر این شرکت، «جاناتان مدود» است.

                توافق نامه همکاری شرکت اسرائیلی OurCrowd با آذربایجان با هدف توسعه صنعت استارتاپ

 

موج رسانه ‌ای برای تأسیس سفارت

در فضای رسانه ‌ای جمهوری آذربایجان هم گشایش این دفتر مقدمه افتتاح سفارت عنوان می‌شود. “فاضیل مصطفی” نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان با ارزیابی این نکته که تنها دلیل عدم تأسیس سفارت آذربایجان در رژیم مخالفت ایران است، گفته: «در حالی که ارمنستان سفارت خود را در اسرائیل تأسیس کرد، چرا ما باید منتظر چیزی باشیم؟ ایران به خاطر تأسیس سفارت ارمنستان در اسرائیل، دشمن ایروان نشد. مگر ایران باید دشمن کشورهایی که در اسرائیل سفارتی تأسیس می‌کنند، باشد؟»

            فاضیل مصطفی، نماینده پارلمان آذربایجان از توسعه همکاری های باکو-تل آویو استقبال می کند

 

علل سکوت دینداران آذربایجان

درحالی‌که در سال‌ های گذشته، صرفاً اعلام طرح و برنامه ‌هایی نظیر ایجاد پارک دوستی آذربایجان – اسرائیل در باکو  یا تدارک برگزاری گردهمایی سران یهود در باکو یا حتی تدارک برنامه سفر یک مقام صهیونیست به پایتخت جمهوری آذربایجان، واکنش ‌های بسیار تند مردم این کشور را موجب می‌شد، گشایش دو دفتر نمایندگی رسمی حکومت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی با “تساهل” در میان دینداران این کشور مواجه شده است. دلیل این اقدام را می‌توان اقتدارگرایی بیشتر دولت این کشور پس از شیوع کرونا و برخورد با هرگونه تجمع و نیز سنگین‌کردن هرگونه مخالفت با سیاست ‌های جاری دولت دانست.

شهرک «نارداران» که صهیونیست‌ ستیزترین نقطه در جمهوری آذربایجان بوده، سال ‌هاست که به علت مخالفت با صهیونیسم به غل و زنجیر کشیده است و همچنین اکثر روحانیون و جوانان مبارزه کننده با نفوذ صهیونیسم در جمهوری آذربایجان در زندان‌ ها به سر می‌برند. با این‌حال حتی رهبران زندانی که معمولاً از درون زندان به اتفاقات جاری کشور واکنش نشان می‌دهند نیز در این باره ترجیح دادند سکوت کنند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟