چرا ایالات‌متحده بمب‌گذاری در خاورمیانه را ادامه می‌دهد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چرا ایالات‌متحده بمب‌گذاری در خاورمیانه را ادامه می‌دهد؟

مجله آمریکایی «اِسلَت» در تحلیلی به قلم «فرد کاپلان»، استاد علوم سیاسی انستیتو تکنولوژی ماساچوست می‌نویسد: «حملات ایالات‌متحده به شبه‌نظامیان همسو با ایران در عراق و سوریه، نه‌تنها ریسک تشدید خصومت و درگیری را کاهش نداده؛ بلکه بر این خطر افزوده است. دولت بایدن به دنبال این است که تا به شبه‌نظامیان نیابتی ایران نشان دهد که حمله به نیروهای آمریکا را با جدیت پاسخ می‌دهد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • حضور نزدیک به 165 هزار نیروی نظامی ایالات‌متحده در بیش از 15 کشور جهان، شمشیری دو لبه است که هرچند می‌تواند نقش بازدارنده را در حمله به متحدان و شرکای آمریکا ایفاء کند؛ ولی از سوی دیگر نیروهای نظامی ایالات‌متحده می‌تواند به هدف گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی تبدیل شوند؛ گروه‌هایی که سعی می‌کنند پرستیژ و وجهه خود را بالا ببرند یا ایالت متحده را برای خروج از منطقه تحت‌فشار قرار دهند.
  • درس دیگری که می‌توانیم از حملات اخیر شبه‌نظامیان نیابتی ایران به مواضع آمریکا در عراق بیاموزیم این است که شبه‌نظامیان همسو با ایران اکنون به پهپادهای مسلح مجهز شده‌اند، پهپادهایی که ایالات‌متحده در سال 2001 م برای هدف قرار دادن مواضع طالبان استفاده می‌کرد. در آن دوره هیچ شخصی تصور نمی‌کرد، هیچ‌کس دیگری بتواند تکنولوژی جنگ از راه دور را به این زودی‌ها در اختیار بگیرد. البته برخلاف پهپادهای آمریکایی، پهپادهای شبه‌نظامیان را نمی‌توان از آن سر دنیا هدایت کرد؛ ولی می‌توان مهمات آن را در مکان و زمان مناسب منفجر کرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:  حملات شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا در عراق و واکنش دولت بایدن می‌تواند اختلالی در مذاکرات وین در مورد احیای برجام ایجاد کند. البته این احتمال هم وجود دارد که این حملات بتواند توافق با ایران را در داخل ایالات‌متحده قابل‌هضم‌تر کند؛ زیرا نشانگر این است که توافق هسته‌ای سبب نمی‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا، عملیات تهاجمی ایران را در منطقه تحمل کند. البته از سوی دیگر حملات هوایی متقابل، فشار منتقدان در کنگره را افزایش می‌دهد؛ منتقدانی که خواستار توافق با ایران در حوزه محدودسازی برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای هستند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟