پیوستن رعم به ائتلاف دولت؛ مسیری برای مشارکت سیاسی یهودی – عربی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پیوستن رعم به ائتلاف دولت؛ مسیری برای مشارکت سیاسی یهودی – عربی
در طی سال‌های گذشته، احزاب عرب که به دلایل ایدئولوژیک از پیوستن به ائتلاف خودداری می‌کردند، در شرایط کنونی با توجه به انتظارات عموم مردم برای رفع نیازهای مدنی، تصمیم گرفتند که در فرایند تصمیم سازی حضور پیدا کنند.

احزاب عربی و یهودی، درگیری‌های شدید بین اعراب و یهودیان در اسرائیل در طول تعطیلات مسلمانان و یهودیان (آوریل-مه 2021) و عملیات نگهبان دیوارها در غزه (مه 2021) را پشت سر گذاشتند و برای اولین بار موفق به ایجاد همکاری سیاسی عملی شدند. اندیشکده صهیونیستی «موسسه مطالعات امنیت ملی» در این تحلیل سعی کرده، عضویت رعم به دولت ائتلافی و تأثیر آن بر ارتباط یهودیان و اعراب مسلمان را موردبررسی قرار دهد.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم:

  • عضویت فهرست متحد عربی در دولت ائتلافی اسرائیل انعکاسی از یک واقع‌گرایی رو به رشد می‌باشد که فراتر از ملاحظات ایدئولوژیک است. درگذشته اعراب به‌صورت مکرر علائق خود را برای ادغام در جامعه اسرائیل نشان داده‌اند و اکنون چراغ سبز را به نمایندگان خود در کنست دادند تا مخالفت‌های سیاسی را کنار بگذارند و به دولت ائتلافی بپیوندند. البته رویکرد عمل‌گرایانه رعم ذاتاً برگشت‌پذیر است؛ زیرا این امر به یک شرایط موقتی بستگی دارد و در صورت فقدان نتیجه می‌تواند لغو شود. بااین‌وجود، عمل‌گرایی فعلی احزاب عربی و تمایل احزاب یهودی برای به رسمیت شناختن مشروعیت سیاسی آن‌ها یک پیشرفت شناختی برای هر دو طرف است و این فرصتی برای تداوم ایجاد می‌کند.
  • طی سال‌های گذشته، جامعه عرب وفاداری خود را نسبت به دولت و جامعه اسرائیل ثابت کرده است. آن‌ها به‌طورکلی روش‌های غیر خشونت‌آمیزی را برای ابراز هویت ملی و نارضایتی‌های خود در پیش‌گرفته‌اند و به‌منظور تسهیل فرایندهای ادغام در تاروپود جامعه اسرائیل، خواستار سیاست جدیدی در قبال اقلیت عرب شده‌اند. در درگیری‌های خشونت‌آمیز در طول تعطیلات مسلمانان (آوریل-مه 2021) و عملیات نگهبان دیوارها در غزه (مه 2021)، آن‌ها سعی کردند از تشدید خشونت و شورش توسط جوانان اعراب جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که احزاب عربی و یهودی طغیان‌ها را پشت سر گذاشته و موفق به حفظ همکاری‌های سیاسی شده‌اند. عملکرد موفقیت‌آمیز دولت جدید ممکن است بحران را به موفقیت تبدیل و فرصتی را برای بهبود روابط بین اعراب در اسرائیل و یهودیان ایجاد کند.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت بر گزاره‌های زیر تأکید می‌کنند:

  • خودداری دولت از مجازات کل جامعه عرب به دلیل ناآرامی و شورش گروه‌های کوچک عربی
  • تمرکز دولت بر استفاده از ابزارهای قانونی برای مقابله با شورشیان
  • تمرکز دولت ائتلافی بر اجرای برنامه‌هایی برای رفع نیازهای جامعه عرب در امور اقتصادی، اجتماعی، مدیریت مسکن و برنامه‌ریزی ساخت زیرساخت‌ها که می‌تواند ادغام بلندمدت اعراب را در جامعه و دولت اسرائیل ایجاد و حتی تسریع کند.
  • واقعیت‌های جمعیتی و سیاسی موجود مستلزم تصدیق این مسئله است که شهروندان عرب که بیش از 20 درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند، مستحق حقوق برابر هستند. آن‌ها لزوماً یک نیروی سیاسی قانونی هستند که باید در مذاکرات ائتلاف دخیل و مشارکت‌های سیاسی شکل گیرد. اگر چنین شناختی شکل گیرد، باید نهادینه شود. درواقع چنین امری می‌تواند به همکاری سیاسی طولانی‌مدت منجر شود و به‌صورت قابل‌توجهی به وضعیت جامعه عرب و به‌طورکلی جامعه اسرائیل کمک کند

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟