انتقاد اسرائیل از قانون جدید لهستان در مورد اموال به‌سرقت‌رفته یهودیان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

قانون جدید لهستان درباره اموال به‌سرقت‌رفته یهودیان توسط نازی‌ها روابط این کشور با اسرائیل را بحرانی کرد. طبق این قانون تصمیمات درباره این اموال پس از ۳۰ سال قابل تغییر نیست. این اموال در گذشته ملی شده بودند.

 

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل عصر شنبه ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) نماینده دیپلماتیک خود در ورشو، پایتخت لهستان را برای مدتی نامعلوم به کشور فراخواند. این واکنشی بود به یک قانون جدید در لهستان که پیگیری پرونده أموال مصادره شده یهودیان توسط نازی‌ها را پس از گذشت ۳۰ سال منتفی می‌داند.

اصلاحیه بحث‌برانگیزی که در قوانین وارد کرده تصریح می‌کند که تصمیمات اداری پس از ۳۰ سال دیگر قابل اعتراض در دادگاه نیستند. از نظر إسرائیل این پایانی بر پیگیری جبران خسارات وارده بر یهودیان در جریان هولوکاست است.

همچنین سفیر جدیدی که قرار بود اسرائیل به لهستان بفرستد، فعلا از سفر به آنجا خودداری خواهد کرد. وزارت خارجه اسرائیل از سفیر لهستان نیز خواسته در کشور خود بماند.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است این اقدام لهستان «ضربه سختی به مناسبات دو کشور وارد می‌کند.»

لهستان تحت اشغال نازی‌ها روزهای سختی را پشت سر گذاشت. قبل از جنگ جهانی دوم لهستان دارای بزرگترین جامعه یهودی اروپا بود. سه و نیم میلیون یهودی یک دهم جمعیت لهستان را تشکیل می‌دادند.

یهودیان نازی در زمان اشغال این کشور توسط رژیم نازی در اردوگاه‌های کار اجباری، گتوها یا در “عملیات ویژه” توسط ناسیونال سوسیالیست‌ها کشته شدند.

پس از جنگ جهانی دوم ، دولت کمونیستی وارد عمل شد و اموال، خانه‌ها و زمین‌های متعددی را که متعلق به این یهودیان بود، ملی کرد. مالکان این أموال عمدتا یا از کشور فرار کرده یا کشته شده بودند. یهودیان به‌ویژه در بسیاری از شهرهای کوچک در جنوب و شرق لهستان اکثریت قریب به اتفاق جمعیت را تشکیل می‌دادند.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟