ساخت تاسیسات چهارمین راکتور نیروگاه آق‌قویو آغاز شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به گزارش روزنامه جمهوریت، چهارمین برجک نیروگاه اتمی آق قویو ترکیه که شامل محل نگهداری راکتور، توربین، راکتور کمکی و دیگر تاسیسات لازم می شود در روزهای گذشته در زمینی به مساحت ۶۵۵ مترمکعب آغاز شده است و خاکبرداری های لازم در حال انجام است.

این نیروگاه اتمی که با چهار راکتور فعال در آن واحد بزرگترین نیروگاه اتمی جهان خواهد بود قرار است تا پایان سال جاری میلادی وارد مرحله بتن ریزی و پس از آن نصب تاسیسات شود.
اگرچه ساخت بزرگترین نیروگاه اتمی جهان یکی از افتخارات ترکیه به شمار می رود جناح مخالف مدعی است که این نیروگاه به جای استقلال برای ترکیه وابستگی بیشتر به خارج از کشور را به همراه خواهد شد. چرا که ساخت و بهره برداری از این نیروگاه به دست روسیه خواهد بود و شرکت روس با قیمت بسیار بالایی دست به تولید برق در این نیروگاه خواهد زد. از سوی دیگر در صورت وقوع مشکلات و نیز از نظر تامین مواد اولیه ترکیه وابسته به روسیه خواهد شد. در نتیجه این نیروگاه حوزه تولید انرژی که از وظایف دولتی حساب می شود تبدیل به امری بازرگانی خواهد شد.
از سوی دیگر مخالفان معتقدند که دولت پیش بینی های لازم برای وقوع بحران های زیست محیطی ناشی از این نیروگاه و نیز مواردی چون خرابی راکتورها و یا حملات موشکی به راکتورها را مدنظر نداشته است.
مخالفان اساسا اصل ساخت این نیروگاه را بلامحل می دانند. آنها با بیان این که ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰۵ میلیارد کیلووات تولید برق داشته و در مقابل ۳۹۴ میلیارد کیلووات مصرف داشته است برق تولیدی از این نیروگاه ها را غیرلازم می دانند.

در مقابل این انتقادات دولت ترکیه ساخت این نیروگاه را برای تامین انرژی صنایع رو به رشد کشور حیاتی دانسته و انتقادات را صرفا اشکال تراشی می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟